Czy doradca podatkowy ma obowiązek weryfikacji w zakresie AML jednorazowych klientów?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kowalski Radosław
Odpowiedzi udzielono: 25 stycznia 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jestem doradcą podatkowym, zatrudniam kilku pracowników na podstawie umowy o pracę i umowy - zlecenia. W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzę biuro rachunkowe - PKD 69.20.Z, tj. działalność rachunkowo-księgową, doradztwo podatkowe. Obsługuję firmy, którym prowadzę uproszczoną księgowość oraz kadry i płace a także zajmuję się doradztwem podatkowym. Zgodnie z ustawą, jako instytucja zobowiązana mam wdrożone procedury AML i w związku z tym cyklicznie weryfikuję stałych klientów. Na początku roku otrzymuję również jednorazowe zlecenia od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie sporządzania w ich imieniu zeznań podatkowych.

Czy mam obowiązek weryfikacji w zakresie AML jednorazowych klientów - osób fizycznych, dla których sporządzam wyłącznie zeznania podatkowe na podstawie dostarczonych przez nich dokumentów, w szczególności informacji PIT-11? 2 Jeśli tak, to w jakim zakresie? Czy wystarczą tylko ankiety identyfikacji tożsamości klienta, czy należy także pozyskać oświadczenia PEP lub oświadczenie o BR, jeśli tak, to czy należy zeskanować podczas weryfikacji dowód osobisty i przechowywać sporządzoną kopię wraz z ankietą i oświadczeniami?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX