Czy dokapitalizowanie gminnej spółki jednoosobowej aportem lokali mieszkalnych jest dozwoloną pomocą publiczną?
PYTANIE
W grudniu 2016 r. Gmina Końskie, wykonując uchwałę Rady Miejskiej w Końskich, przekształciła likwidowany samorządowy zakład budżetowy działający pod nazwą: Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich, w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy Końskie pod nazwą: Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich Sp. z o.o. Na mocy uchwały spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego zakładu. Przedmiotem działalności spółki jest, między innymi, działalność w zakresie określonym zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności: 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Gmina Końskie jest właścicielem sześciu niezamieszkałych lokali mieszkalnych, o możliwości przekwalifikowania na lokale użytkowe, które są wyodrębnionymi nieruchomościami z nieruchomości wspólnej, którą stanowi budynek mieszkalno-usługowy usytuowany w centrum miasta Końskie. Celem podwyższenia kapitału Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich Sp. z o.o., Gmina planuje wymieniony składnik majątkowy w postaci przedmiotowych lokali mieszkalnych przekazać w formie aportu do spółki. Jednym z warunków przekazania majątku samorządowego do spółki komunalnej jest odpowiedź na pytanie, czy w danym przypadku nie zostanie naruszona granica niedozwolonej pomocy publicznej.
Czy przekazanie w przedstawionym przypadku majątku gminnego – lokali mieszkalnych w formie aportu do spółki samorządowej, która zajmuje się wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami, stanowi pomoc publiczną, o której mowa w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej?
Czy podjęcie stosownej uchwały przez Radę Miejską w Końskich o wyrażenie zgody na przekazanie w formie aportu części majątku Gminy Końskie, w postaci lokali mieszkalnych, Przedsiębiorstwu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich Sp. z o.o., wymaga uprzedniej opinii?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX