Czy do zakończenia postępowania naprawczego PINB ma obowiązek wstrzymania użytkowania obiektu wybudowanego legalnie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę?
PYTANIE
Starosta wydał pozwolenie na budowę. W postępowaniu odwoławczym wojewoda utrzymał w mocy decyzję starosty. Decyzję wojewody strona zaskarżyła do WSA. Przed wydaniem wyroku, na postawie ostatecznej decyzji, inwestor wybudował obiekt. Zgłoszeniem o zakończeniu budowy zawiadomił powiatowego inspektora nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy i rozpoczął jego użytkowanie. WSA uchylił decyzję starosty i poprzedzającą ją decyzję starosty przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia. NSA utrzymał w mocy wyrok WSA. Strona dostarczyła staroście kopię wyroku NSA (bez uzasadnienia). Od wydania wyroku minął miesiąc. Starosta nie był uznany za stronę w postępowaniu wojewody, ani w postępowaniu WSA i NSA. Nie otrzymał odpisów ww. wyroków. Również wojewoda, którego decyzja była skarżona do WSA nie otrzymał ostatecznego wyroku uchylającego. Obecnie strona postępowania wniosła do PINB o wznowienie postępowania w sprawie pozwolenia na użytkowanie (którego nie było, bo zakończenia inwestycji dokonano zgłoszeniem) i wstrzymanie użytkowania.
Czy wniosek powinien zostać umorzony jako bezprzedmiotowy?
Czy do zakończenia postępowania naprawczego PINB ma obowiązek wstrzymania użytkowania obiektu wybudowanego legalnie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę?
Postępowanie naprawcze powinien rozpocząć PINB z urzędu czy na wniosek strony?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX