Czy decyzja odmawiająca z art. 16 ust. 4 u.o.o.ś. powinna odnosić się tylko i wyłącznie do kwestii, czy dana informacja analizowana na gruncie art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?
PYTANIE
Przedsiębiorca zastrzegł treść protokołu kontroli WIOŚ na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r. poz. 247) - dalej u.o.o.ś. m.in. ilość przetworzonych odpadów podczas rekultywacji składowiska odpadów. Generalnie w ocenie pytającego informacje te mogą mieć wartość handlową, jeżeli zostaną pozyskane przez konkurencję, a z drugiej strony interes publiczny przemawia za udostępnieniem tej informacji społeczności lokalnej protestującej przedsięwzięcie - mieszkańcy mają przecież prawo do wiedzy, jakie materiały służą do tworzenia "obiektu", który zostanie z nimi na lata.
Czy WIOŚ jest uprawniony, aby wydać decyzję odmawiającą przedsiębiorcy z art. 16 ust. 4 u.o.o.ś. powołując się na "interes publiczny"?
Ustawodawca w art. 16 ust. 1 u.o.o.ś. stwierdza, że udostępnienie "po rozważeniu interesu publicznego przemawiającego za udostępnieniem informacji w konkretnym przypadku"?
Czy przez konkretny przypadek należy rozumieć sytuację, kiedy jest złożony wniosek o udostępnienie informacji przez konkretny podmiot i nie powinno się na niego powoływać w decyzji odmawiającej z art. 16 ust. 4 u.o.o.ś.?
Z jednej strony może ucierpieć interes przedsiębiorcy, jednak nie można lekceważyć opinii społecznej.
Czy decyzja odmawiająca z art. 16 ust. 4 u.o.o.ś. powinna odnosić się tylko i wyłącznie do kwestii, czy dana informacja analizowana na gruncie art. 11 ustawy z 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1913) jest tajemnicą przedsiębiorstwa?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX