Czy częściowe wystawianie faktur (etapami) pozwala na częściowe rozliczanie kosztów uzyskania przychodów?
PYTANIE
Spółka zajmuje się handlem i serwisem wyspecjalizowanych maszyn używanych w różnych gałęziach przemysłu. Zdarza się, że dostawa maszyny, wraz z jej uruchomieniem trwa ponad pół roku. Najpierw jest zamówienie, podpisanie umowy, następnie zapoznanie się dokładne z potrzebami nabywcy, pomoc w ich dokładnym sformułowaniu, oględziny miejsca przyszłej instalacji, przygotowanie tego miejsca i towarzyszącej infrastruktury. Następuje zamówienie maszyny, na którą niejednokrotnie czeka się kilka miesięcy. Przez cały ten czas trwają prace nad dostosowaniem i sformułowaniem ostatecznych potrzeb nabywcy. W umowie zawarto informację o tym, że w związku z etapową realizacją zamówienia, sprzedaż i faktury sprzedaży będą także wystawiane etapami. Partnerzy umówili się, że pierwszy etap umowy będzie stanowił 20% kontraktu, drugi etap umowy 30% kontraktu i trzeci etap umowy 50% kontraktu po dostarczeniu i prawidłowym uruchomieniu urządzenia będącego przedmiotem zamówienia.
Czy wystawiając faktury za poszczególne etapy prac, spółka może przyjąć za podatkowy koszt uzyskania przychodu odpowiednio w pierwszym etapie 20% wartości zamówionej maszyny, w drugim etapie 30% wartości zamówionej maszyny i w ostatnim etapie 50% wartości zamówionej maszyny, która stanowi koszt bezpośredni tej transakcji?
W czasie realizacji pierwszego etapu maszyna nie była odebrana od klienta, ale w trakcie realizacji drugiego etapu umowy maszyna na warunkach EXW była wysłana od producenta. Maszyna po odprawie celnej w Niemczech jest przetransportowana bezpośrednio do finalnego nabywcy w Polsce, bez postoju w magazynie spółki.
Czy koszty tej maszyny można ująć jako koszt bezpośredni w proporcji 20%, 30%, 50% jej wartości do odpowiednich etapów realizacji umowy?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX