Czy brak utworzenia, mimo postanowień umownych, odrębnego rachunku bankowego dla dotacji daje podstawy do żądania zwrotu otrzymanych środków dotacyjnych od beneficjenta?
PYTANIE
Stowarzyszenie otrzymało dotację z gminy na realizację zadania publicznego w ramach rozwoju sportu (w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym, ustawę o sporcie, ustawę o finansach publicznych oraz uchwałę Rady Miejskiej w sprawie określenia warunków i trybu finansowania realizacji zadania własnego gminy polegającego na tworzeniu warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu). W treści umowy wskazany jest numer konta bankowego, na które przekazywana jest dotacja oraz wskazany jest następujący zapis: "Przyznane środki finansowe w wysokości ... zostaną przekazane na specjalnie w tym celu wyodrębniony rachunek bankowy Zleceniobiorcy przeznaczony wyłącznie do operacji związanych z realizacją zadania". Po zakończeniu realizacji zadania organizacja składa sprawozdanie z wykonania zadania publicznego. Podczas kontroli formalno-rachunkowej sprawdzany jest m.in. numer konta, z którego dokonywana jest płatność. Niejednokrotnie zdarza się, że: 1) z rachunku wskazanego w umowie o dotację nie wynika obciążenie, a w rozliczeniu dotacji przedkładany jest dowód zapłaty na realizację zadania – oznacza to, że płatność została zrealizowana z innego konta, będącego w posiadaniu stowarzyszenia albo 2) płatność została dokonana z konta wskazanego w umowie, ale nie ujęto tego kosztu jako wydatek sfinansowany z dotacji (z racji tego, że są to faktury sprzed daty zawarcia umowy lub zaległości podatkowe).
Czy w sytuacji, gdy płatność została dokonana z innego konta, które nie jest wskazane w zawartej umowie, a należy do organizacji, kwota wynikająca z płatności powinna zostać orzeczona do zwrotu?
Czy organizacja może dokonywać płatności na wydatki, które nie są zaliczone jako te sfinansowane z dotacji, z konta wskazanego w umowie?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX