Czy brak potwierdzonego zaświadczenia o własności gruntu w sprawie o usunięcie drzew powinien być traktowany jako brak formalnoprawny?
PYTANIE
Do starostwa wpłynął wniosek w sprawie usunięcia drzew. Wnioskodawcą jest Wspólnot Mieszkaniowa. Wstępna weryfikacja wniosku ujawniła bowiem, że grunt z którego mają zostać usunięte drzewa stanowi własność Skarbu Państwa i pozostaje w użytkowaniu wieczystym przez lokatorów bloku, którzy tworzą Wspólnotę Mieszkaniową i przez Urząd Miasta. Grunt sklasyfikowany jest jako tereny mieszkaniowe. Wobec faktu, że na gruncie ustanowiony jest podmiot będący użytkownikiem wieczystym, w trybie art. 90 u.o.p. widnieje zasadność przekazania zgodnie z właściwością do Prezydenta. Natomiast biorąc pod uwagę ustawę o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności (Dz.U. z 2019 r. poz. 916) tych gruntów, który mówi, że z dniem 1.012019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów – fakt ten powinien zostać potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ, w tym przypadku przez starostę.
Jak w takim przypadku organ powinien postąpić?
Czy brak potwierdzonego zaświadczenia powinno być potraktowane jako brak formalnoprawny?
Czy zaświadczenie powinno być wymagane przez każdego z członka Wspólnoty Mieszkaniowej, posiadającego udziały?
Po ustawowym przekształceniu właścicielem gruntu jest Skarb Państwa, Wspólnota Mieszkaniowa i Urząd Miasta – jaki organ będzie właściwy to przeprowadzenia postępowania?
Czy SKO powinno zając stanowisko w przedmiocie wyznaczenia organu do prowadzenia sprawy?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX