Czy biuro rachunkowe powinno przekazywać informacje o przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15.000 euro do GIIF?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 30 lipca 2021 r.
Autor odpowiedzi: Waślicki Tadeusz
Odpowiedzi udzielono: 11 lipca 2018 r.

PYTANIE

Nasze biuro rachunkowe ma klientów z kapitałem zagranicznym najczęściej z krajów wschodnich (Ukraina, Armenia). Klienci zgłaszają się do naszego biura w celu pomocy przy założeniu spółki a następnie prowadzimy im księgowość. Środki na pokrycie kapitału zakładowego posiadają wyłącznie w formie gotówkowej. My jako biuro rachunkowe nie wiemy z jakiego źródła pochodzą te pieniądze i nie jesteśmy w stanie tego sprawdzić. Są też sytuacje, że te spółki otrzymują zapłaty za faktury sprzedaży od kontrahentów z Ukrainy poprzez wpłatę gotówki przez kontrahenta zagranicznego na poczcie z dyspozycją wpłaty na konto bankowe naszego klienta.

Czy nasze biuro rachunkowe w myśl ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu powinno zgłosić transfer takich środków do GIIF?

Jeżeli tak to czy każdą kwotę należy zgłosić czy tylko wpłaty powyżej 15.000 EUR?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX