Czy biuro rachunkowe ma obowiązek wydać klientowi elektroniczną bazę danych zapisów księgowych, jeżeli wydało już kompletną dokumentację papierową?
PYTANIE
Jesteśmy kancelarią podatkowo-księgową i prowadzimy księgi rachunkowe dla zlecających podmiotów zewnętrznych. Jeden z klientów (spółka z o.o.), dla którego od 1.01.2022 r. zakończyliśmy prowadzenie ksiąg, otrzymał protokołem przekazania kompletne dokumenty źródłowe wraz z pełnymi księgami, wydrukami, kompletnymi wydrukami zapisów dziennika księgi głównej (obrotów rozrachunkowych, zestawień obrotów i sald) i dokumentacją podatkową prowadzoną w naszej kancelarii. Podczas wydawania dokumentacji papierowej klient zażądał wydania kompletnej elektronicznej bazy danych prowadzonych ksiąg rachunkowych jako bazę z elektronicznego systemy finansowo-księgowego prowadzonego przez naszą kancelarię (kompletne elektroniczne księgi rachunkowe).
Czy jesteśmy zobligowani jako zewnętrzna kancelaria na podstawie przepisów podatkowych lub ustawy o rachunkowości wydać klientowi, oprócz kompletnej dokumentacji papierowej, również kompletną bazę danych zapisów księgowych w formie elektronicznej?
Czy z tytułu odmowy wydania elektronicznych danych ksiąg rachunkowych narażamy się jako kancelaria na jakieś konsekwencje prawne?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX