Czy biuro rachunkowe ma obowiązek przekazania plików JPK klientowi i organowi podatkowemu w przypadku rozwiązania umowy z powodu braku płatności za świadczone usługi?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kamiński Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 8 września 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Biuro rachunkowe w umowie z klientką dotyczącej obsługi księgowej nie zawarło żadnych postanowień dotyczących wydania ksiąg i ewidencji podatkowych w formie elektronicznej, w szczególności w postaci baz danych programów księgowych (również Płatnika) w razie zakończenia współpracy. Klientka zalegała z płatnościami za kilka miesięcy obsługi. W związku z powyższym biuro wypowiedziało tę umowę ze skutkiem natychmiastowym. Klientka nie odbierała przez ponad pół roku przygotowanych do wydania dokumentów księgowych i ksiąg podatkowych (w postaci wydruków papierowych). Wydruki z ksiąg (KH i rejestry VAT) są kompletne i pozwalają na kontynuowanie zapisów tych ksiąg. Po tym okresie klientka zażądała dodatkowo wydania prowadzonych ksiąg w postaci baz danych z programów księgowych nadal nie regulując zaległości w opłatach.

Co z obowiązkiem wydania plików JPK wysyłanych comiesięcznie do US? Czy biuro będzie zobowiązane do wydania klientce albo organowi podatkowemu innych plików JPK niż standardowo przekazywanych do US (JPK_V7M/V7K)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX