Czy bank powinien dokonywać zwrotu prowizji przygotowawczej automatycznie po spłacie kredytu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Rogoń Dominika
Odpowiedzi udzielono: 26 września 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Ustawa o kredycie konsumenckim mówi, że "w przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie, całkowity koszt kredytu ulega obniżeniu o te koszty, które dotyczą okresu, o który skrócono czas obowiązywania umowy, chociażby konsument poniósł je przed tą spłatą". Do tej pory nie było jednolitego stanowiska dotyczącego zwrotu prowizji przygotowawczej. Wyrok Trybunał Sprawiedliwości UE z dnia 11 września 2019 r. dotyczącym wcześniejszej całkowitej spłaty kredytu konsumenckiego mówi, że w przypadku gdy konsument dokona wcześniejszej całkowitej spłaty kredytu, kredytodawca powinien obniżyć wszystkie koszty takiego kredytu w tym prowizję przygotowawczą i oddać je konsumentowi. Z informacji przekazywanych przez media wynika, ze konsument powinien zwrócić się z wnioskiem do banku o proporcjonalny zwrot kosztów prowizji. Jeśli bank odmówi, w takiej sytuacji konsument powinien złożyć reklamację. W przypadku nieuznania reklamacji należy zwrócić się do Rzecznika Finansowego.

Czy bank powinien dokonywać zwrotu prowizji przygotowawczej automatycznie po spłacie kredytu czy na podstawie złożonego przez klienta wniosku o zwrot prowizji? Czy wyrok dotyczy wszystkich kredytów konsumenckich, również tych spłaconych przed ogłoszeniem wyroku?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX