Czy bank miał podstawy do odmowy udzielenia informacji?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kucharski Dominik
Odpowiedzi udzielono: 7 kwietnia 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

OPS działając na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych wystąpił do banku o zwrot przelanej na rachunek bankowy świadczeniobiorcy kwoty zasiłku pielęgnacyjnego z powodu śmierci świadczeniobiorcy. W odpowiedzi na to pismo bank odmówił zwrotu kwoty nienależnie pobranego świadczenia informując, że świadczenie zostało przekazane na rachunek wspólny, a zdaniem banku art. 30 ust. 1 ww. ustawy nie ma zastosowania do rachunków prowadzonych wspólnie dla kilku osób. W związku z tym, OPS wystąpił do banku o podanie danych osobowych współposiadacza rachunku w celu wszczęcia w stosunku do niego postępowania w sprawie zwrotu nienależnie pobranego świadczenia. W odpowiedzi na to pismo, bank odmówił podania danych współposiadacza rachunku, powołując się na tajemnicę bankową zgodnie z art. 104, 105 i 55 ust. 3 prawa bankowego.

Czy bank miał podstawy do odmowy udzielenia informacji?

Jeżeli nie, to jakie środki prawne może podjąć OPS w stosunku do banku?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX