Co zrobić w sytuacji, gdy kontrahent dokona omyłkowo płatności z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 27 czerwca 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Od lipca 2018 wchodzą w życie przepisy dotyczące podzielonej płatności. Jesteśmy fundacją świadczącą usługi medyczne zwolnione w VAT. Bank automatycznie założył nam konto dot. wpłat podatku VAT mimo, że naszych fakturach sprzedaży nie będzie VAT-u tylko ogólna kwota brutto.

Co powinniśmy zrobić w sytuacji, gdy nasz kontrahent płacąc nam (przelewem) za wykonaną przez nas usługę wybierze omyłkowo wersję przelewu uwzględniającą podzieloną płatność i wpisze jakąś kwotę jako kwotę VAT?

Wtedy ta kwota trafi pewnie na konto założone przez nasz bank ale jak mamy ja odzyskać?

Nie mamy z urzędem skarbowym żadnych rozliczeń z tyt. VAT.

A może powinniśmy wystąpić do naszego banku z prośbą o likwidację tego rachunku (dot. rozliczeń VAT), żeby uniknąć ewentualnych pomyłek?

A może bank ma obowiązek założenia takiego nowego rachunku i nie można go zlikwidować?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX