Co zrobić w ewidencji księgowej z budynkami znajdującymi się na zakupionej nieruchomości, które miały zostać wyburzone lecz firma nie dostała na to pozwolenia, ponieważ nieruchomości objęte są nadzorem konserwatorskim?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Waślicki Tadeusz
Odpowiedzi udzielono: 21 stycznia 2016 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W roku 2010 firma handlowa zakupiła nieruchomość, w skład której wchodziły grunty, budynki, budowle i inne urządzenia. Cały zakup został zaksięgowany na konto 080 Środki trwałe w budowie wraz z innym wydatkami zwiększającymi wartość tej inwestycji. Pod koniec roku inwestycja została rozliczona oprócz dwóch budynków, które firma przeznaczyła do wyburzenia. Z uwagi na fakt, że obszar nieruchomości jest objęty nadzorem konserwatorskim, firma nie dostała pozwolenia na wyburzenie tych budynków.

Czy prawidłowe jest pozostawienie tych budynków na koncie 080 (budynki te nie nadają się do użytkowania ze względu na zły stan techniczny, są niekompletne - brak okien, instalacji wewnątrz budynków)?

Firma też poniosła wydatki na niezbędną dokumentację dotyczącą wyburzenia (mapki, dokumentacja projektowa).

Czy wydatki te winny być księgowane na konto 080 czy powinny zwiększać koszty operacyjne?

Czy ewentualnie wydatki z 2014 r. będzie można zaliczyć do kosztów w roku 2015?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX