Co w sytuacji gdy spółka świadcząca usługi budowlane wystawiała i otrzymywała faktury (w tym z odwrotnym obciążeniem), jednak przeoczyła o kilka miesięcy rejestrację do VAT?
PYTANIE
Otrzymałam do zaksięgowania dokumenty spółki z o.o. Jest to spółka świadcząca usługi budowlane, wpisana do KRS w grudniu ubiegłego roku. W wyniku niedopatrzenia, spółka nie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Mimo tego w lutym 2017 roku wystawiła pierwszą fakturę sprzedaży w procedurze odwrotnego obciążenia (klient przyjął fakturę, nie sprawdził statusu spółki jako podatnika VAT czynnego). W lutym do spółki wpłynęły również pierwsze dokumenty zakupowe, zarówno z 23% VAT-em jak i z adnotacją "odwrotne obciążenie" (dostawcy również nie sprawdzili statusu VAT spółki). W marcu i kwietniu nie ma żadnych dokumentów, w maju powtórzyła się sytuacja z lutego. Spółka dokona zgłoszenia rejestracyjnego VAT w lipcu. Jak prawidłowo zaewidencjonować i rozliczyć VAT od otrzymanych i wystawionych faktur? Spółka nie miała prawa wystawić w lutym faktury z odwrotnym obciążeniem i nie powinna przyjmować faktur zakupu z odwrotnym obciążeniem. Jakich korekt dokonać, żeby naprawić powstałe błędy? Od którego miesiąca spółka powinna składać deklaracje VAT7 (do tej pory nie zostały złożone żadne)? W którym miesiącu spółka będzie mogła odliczyć VAT od dokumentów zakupu, które otrzymała? Z jakimi karami powinna się liczyć spółka w wyniku niedopełnienia wymaganych formalności?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX