Co powinien zrobić organ podatkowy w sytuacji gdy tylko dwie z trzech obowiązanych spółek złożyły deklaracje na podatek od nieruchomości, a trzecia spółka jest w trakcie likwidacji?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Różycki Karol
Odpowiedzi udzielono: 17 stycznia 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Nieruchomość stanowi współwłasność trzech spółek. Na dzień 31 stycznia 2018 r. dwie spółki złożyły deklaracje i wyliczyły podatek od 2/3 nieruchomości. Trzecia spółka nie złożyła deklaracji, a w KRS nadal figuruje, wykreślony został zarząd i wspólnicy. Organ podatkowy wystąpił do sądu o ustanowienie kuratora w celu przeprowadzenia postępowania podatkowego. Sąd we wrześniu 2018 r. ustanowił likwidatora tej martwej spółki. Pomimo wezwania, likwidator nie składa deklaracji z uwagi na fakt, iż jak twierdzi nie otrzymał dokumentacji z sądu.

Czy organ podatkowy winien przypisać w styczniu 2018 r. deklaracje podatkowe złożone przez te dwie spółki, a następnie wszcząć postępowanie podatkowe w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego wobec wszystkich łącznie z likwidatorem? Jak należy postępować z takimi deklaracjami, należy je zaksięgować bo wpłynęły do organu podatkowego i jest to dokument księgowy czy też nie? Jak należy postąpić z upomnieniem, ponieważ na obecną chwilę dwie spółki nie płacą? Czy wystawiać upomnienia na te dwie spółki, czy też należy czekać na decyzję kończącą postępowanie?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX