Musiał Krzysztof J., Zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 marca 2017 r.
Autor:

Zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego

Zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego

Zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego

Procedura obrazuje regulację prawną zwolnienia z zabezpieczenia akcyzowego.

Zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego organ podatkowy organ podatkowy zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego ewentualne cofnięcie zwolnienia z zabezpieczenia akcyzowego wnioskodawca wnioskodawca złożenie wniosku wypełnianie obowiązków informacyjnych

Krok: złożenie wniosku

Zgodnie z art. 64 ust. 3 zdanie pierwsze ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1542 z późn. zm.) - dalej u.p.a., zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego, jest udzielane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 2 lata, w drodze decyzji, na pisemny wniosek podmiotu.

Zgodnie z art. 64 ust. 4 u.p.a., wniosek powinien zawierać dane dotyczące podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu, a także określenie przewidywanej maksymalnej kwoty zobowiązań podatkowych podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu oraz terminu, na jaki zwolnienie ma być udzielone lub przedłużone. Wniosek o udzielenie zwolnienia, składany przez podmiot prowadzący skład podatkowy, powinien zawierać ponadto określenie rodzaju działalności prowadzonej przez podmiot w składzie podatkowym.

Warto odnotować, że zgodnie z art. 64 ust. 5 u.p.a., do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w art. 64 ust. 1 u.p.a.

Należy podkreślić, że w przypadku złożenia przez podmiot zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego wniosku o przedłużenie tego zwolnienia, spełniającego wymagania określone w art. 64 ust. 4 i 5 u.p.a., nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu, na jaki zwolnienie zostało udzielone, zwolnienie to stosuje się do dnia doręczenia temu podmiotowi decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawie przedłużenia albo odmowy przedłużenia zwolnienia, nie dłużej jednak niż przez 90 dni od dnia, w którym upływa termin, na jaki zwolnienie zostało udzielone.

Odnośnie do zakresu przedmiotowego zwolnienia z zabezpieczenia akcyzowego należy nadmienić, że przedmiotowego zwolnienia nie stosuje się w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Może zaś być ono stosowane w przypadku przemieszczania rurociągiem ropopochodnych wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi prowadzonymi przez ten sam podmiot na terytorium kraju.

Krok: zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego

Zgodnie z art. 64 ust. 1 u.p.a., właściwy naczelnik urzędu celnego zwalnia podmiot prowadzący skład podatkowy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli podmiot ten spełnia następujące warunki:

1) ma swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

2) stosuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku;

3) jego sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej;

4) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;

5) zobowiązał się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego, kwoty akcyzy oraz kwoty opłaty paliwowej, przypadających do zapłaty z tytułu powstania zobowiązania podatkowego oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.

Nadto, warto zauważyć, że zgodnie z art. 64 ust. 1a u.p.a., właściwy naczelnik urzędu celnego zwalnia podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3 u.p.a., z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli podatnik ten spełnia warunki, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz 3–5 u.p.a.

Odnotowania wymaga również, że zgodnie z art. 64 ust. 2 u.p.a., przepisy art. 64 ust. 1 pkt 2 i 3 u.p.a. nie mają zastosowania do rolników prowadzących skład podatkowy, w którym są wykonywane, zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 20 z późn. zm.), wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c u.p.a.