Krywan Tomasz, Zwolnienie z VAT importu paliwa
Zwolnienie z VAT importu paliwa
Zwolnienie z VAT importu paliwa
Zwolnienie z VAT importu paliwa
Procedura pozwala ustalić, czy zastosowanie ma zwolnienie od podatku obejmujące import paliwa.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: spoza UE na terytorium UE przywożone jest paliwo
Import paliwa jest, co do zasady, opodatkowany VAT. Istnieją jednak zwolnienia od podatku obejmujące import paliwa.
Krok: czy paliwo jest przewożone w standardowym zbiorniku?
Na podstawie art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., zwalnia się przede wszystkim import paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach:
1) prywatnych środków transportu;
2) środków transportu przeznaczonych do działalności gospodarczej, oraz
3) specjalnych kontenerów (za kontener uważa się każdy kontener wyposażony w specjalnie zaprojektowane instalacje systemów chłodzenia, systemów natleniania, systemów izolacji cieplnej lub innych systemów - zob. art. 77 ust. 2 pkt 3 u.p.t.u.).
Jak stanowi art. 77 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u., na potrzeby omawianego zwolnienia za standardowy zbiornik uważa się zbiornik paliwa, który:
1) jest montowany na stałe przez producenta we wszystkich środkach transportu lub cysternach takiego samego typu jak dany środek transportu lub cysterna i który pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do napędu środka transportu lub funkcjonowania systemu chłodzenia i innych systemów działających w środku transportu lub cysternie, lub
2) jest przystosowany do środków transportu pozwalających na bezpośrednie wykorzystanie gazu jako paliwa lub do działania innych systemów, w które może być wyposażony środek transportu, lub
3) jest montowany na stałe przez producenta we wszystkich kontenerach tego samego typu co dany kontener i którego stałe wmontowanie umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa do pracy w czasie transportu systemów chłodzenia i innych systemów, w jakie kontenery specjalne mogą być wyposażone.
Z kolei za:
1) środek transportu przeznaczony do działalności gospodarczej uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy wykorzystywany w działalności gospodarczej, w tym ciągnik z naczepą lub bez naczepy, który ze względu na rodzaj, budowę lub wyposażenie jest przeznaczony do przewozu towarów lub więcej niż dziewięciu osób razem z kierowcą, a także specjalistyczny mechaniczny pojazd drogowy (zob. art. 77 ust. 2 pkt 2 u.p.t.u.);
2) za prywatny środek transportu uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy inny niż wymieniony powyżej (zob. art. 77 ust. 2 pkt 4 u.p.t.u.).