Klatka Jędrzej, Zorganizowanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Zorganizowanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Zorganizowanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Zorganizowanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to na gminie ciąży obowiązek zorganizowania na jej terenie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych. Wykonanie tego obowiązku odbywa się w oparciu o przepisy ww. ustawy oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: powstanie obowiązku udzielenia zamówienia publicznego
Zgodnie z art. 6d ust. 1 u.u.c.p.g., wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c u.u.c.p.g., albo zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów.
Zakres obowiązku gminy dotyczący zorganizowania na jej terenie odbierania odpadów komunalnych wyznacza art. 6c u.u.c.p.g. Patrz również Ustalenie zakresu obowiązku gminy dotyczącego obowiązku zorganizowania na jej terenie odbierania odpadów komunalnych.
Zorganizowanie odbierania lub odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu gminy odbywa się w trybie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Gmina może skorzystać z wszystkich trybów udzielania zamówienia publicznego przewidzianych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, za wyjątkiem jednej sytuacji, tj. gdy rada gminy podejmie uchwałę o odbieraniu odpadów komunalnych także z terenów nieruchomości niezamieszkałych (uchwałę z art. 6c ust. 2 u.u.c.p.g.), gmina może udzielić zamówienia publicznego jedynie w trybie przetargu (ograniczonego lub nieograniczonego).
Zauważyć również należy, że, zgodnie z art. 9z ust. 4 u.u.c.p.g., gmina, która nie wykonuje obowiązku określonego w art. 6d ust. 1 u.u.c.p.g., podlega karze pieniężnej w wysokości od 10.000 zł do 50.000 zł.
Krok: analiza zakresu zamówienia publicznego
Organ przed wszczęciem procedury w sprawie udzielenia zamówienia publicznego musi dokonać analizy dotyczącej zamierzonego zakresu zamówienia publicznego. W tym względzie gmina ma do wyboru dwa warianty.