Barczak Anna, Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek
Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek
Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek
Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek
Przedmiotem procedury jest dokonanie zmiany wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami, która następuje na wniosek podmiotu wpisanego do rejestru. Uczestnikami procedury są marszałek województwa i podmiot wpisany do tego rejestru.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zaistnienie przesłanek warunkujących zmianę wpisu w rejestrze
Podmiot „wpisany do rejestru na wniosek” dokonuje stałego monitorowania, czy nie zaszła zmiana informacji zawartych w rejestrze albo zmiana zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do rejestru.
Pod pojęciem „podmiot wpisany do rejestru” należy rozumieć wprowadzających produkty, wprowadzających produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Jest to tzw. rejestr BDO.
W myśl zasady prewencji ww. podmiot winien z odpowiednim wyprzedzeniem podjąć takie działania, które będą zapobiegać występowaniu sytuacji wynikających z art. 59 ust. 1 u.o., tzn. winien prowadzić działalność w zakresie zgodnym z wpisem do tego rejestru (wyrok WSA w Poznaniu z 29.11.2022 r., IV SA/Po 694/22, LEX nr 3449966).
Krok: złożenie wniosku o zmianę wpisu w rejestrze
W przypadku zaistnienia przesłanek warunkujących zmianę wpisu w rejestrze (przesłanki z art. 59 ust. 1 u.o.), podmiot wpisany do rejestru ma obowiązek złożenia wniosku o zmianę wpisu w rejestrze (tzw. wniosku aktualizacyjnego).
Zob. K. Modrzyk, Czy należy złożyć wniosek aktualizacyjny w BDO uzupełniając informacje o dane z decyzji?
Powinien to uczynić w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Złożenie wniosku następuje przy użyciu aktualizacyjnego formularza elektronicznego za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
Zgodnie z art. 55 ust. 1 i 2 u.o. marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru, tworzy m.in. indywidualne konto w BDO i zawiadamia podmiot o aktywacji indywidualnego konta drogą elektroniczną (por. A. Nieć, Czy w BDO należy złożyć wniosek o wykreślenie jednoosobowej działalności, a następnie złożyć wniosek rejestrowy dla spółki z o.o.?).
Złożenie wniosku jest czynnością materialno-techniczną.
Do wniosku o zmianę wpisu w rejestrze należy dołączyć dokumenty określone w art. 53 ust. 7 u.o.
W przypadku przedsiębiorców zagranicznych właściwość marszałka województwa oraz tryb składania wniosku o zmianę wpisu w rejestrze został określony w art. 53 ust. 3 i 3a u.o.
Niezłożenie wniosku o zmianę wpisu w rejestrze mimo zaistnienia okoliczności wymagającej zmiany wpisu albo złożenie takiego wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym stanowi wykroczenie zagrożone karą aresztu albo grzywny (art. 179 u.o.).