Barczak Anna, Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2020 r.
Autor:

Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek

Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek

Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek

Przedmiotem procedury jest dokonanie zmiany wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami, która następuje na wniosek podmiotu wpisanego do rejestru. Uczestnikami procedury są marszałek województwa i podmiot wpisany do tego rejestru.

Zmiana wpisu w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami dokonywana na wniosek marszałek województwa marszałek województwa czy wniosek spełnia wymogi formalne? pozostawienie wniosku bez rozpoznania wezwanie do uzupełnienia braków formalnych czy braki formalne zostały uzupełnione? dokonanie zmiany wpisu w rejestrze przyjęcie wniosku o zmianę wpisu w rejestrze podmiot wpisany do rejestru podmiot wpisany do rejestru zaistnienie przesłanek warunkujących zmianę wpisu w rejestrze złożenie wniosku o zmianę wpisu w rejestrze tak nie nie tak

Krok: zaistnienie przesłanek warunkujących zmianę wpisu w rejestrze

Podmiot „wpisany do rejestru na wniosek” dokonuje stałego monitorowania, czy nie zaszła zmiana informacji zawartych w rejestrze albo zmiana zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do rejestru.

Pod pojęciem „podmiot wpisany do rejestru” należy rozumieć wprowadzających produkty, wprowadzających produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Jest to tzw. rejestr BDO.

W myśl zasady prewencji ww. podmiot winien z odpowiednim wyprzedzeniem podjąć takie działania, które będą zapobiegać występowaniu sytuacji wynikających z art. 59 ust. 1 u.o., tzn. winien prowadzić działalność w zakresie zgodnym z wpisem do tego rejestru (wyrok WSA w Poznaniu z 29.11.2022 r., IV SA/Po 694/22, LEX nr 3449966).

Krok: złożenie wniosku o zmianę wpisu w rejestrze

W przypadku zaistnienia przesłanek warunkujących zmianę wpisu w rejestrze (przesłanki z art. 59 ust. 1 u.o.), podmiot wpisany do rejestru ma obowiązek złożenia wniosku o zmianę wpisu w rejestrze (tzw. wniosku aktualizacyjnego).

Zob. K. Modrzyk,  Czy należy złożyć wniosek aktualizacyjny w BDO uzupełniając informacje o dane z decyzji?

Powinien to uczynić w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Złożenie wniosku następuje przy użyciu aktualizacyjnego formularza elektronicznego za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Zgodnie z art. 55 ust. 1 i 2 u.o. marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru, tworzy m.in. indywidualne konto w BDO i zawiadamia podmiot o aktywacji indywidualnego konta drogą elektroniczną (por. A. Nieć, Czy w BDO należy złożyć wniosek o wykreślenie jednoosobowej działalności, a następnie złożyć wniosek rejestrowy dla spółki z o.o.?).

Złożenie wniosku jest czynnością materialno-techniczną.

Do wniosku o zmianę wpisu w rejestrze należy dołączyć dokumenty określone w art. 53 ust. 7 u.o.

W przypadku przedsiębiorców zagranicznych właściwość marszałka województwa oraz tryb składania wniosku o zmianę wpisu w rejestrze został określony w art. 53 ust. 3 i 3a u.o.

Niezłożenie wniosku o zmianę wpisu w rejestrze mimo zaistnienia okoliczności wymagającej zmiany wpisu albo złożenie takiego wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym stanowi wykroczenie zagrożone karą aresztu albo grzywny (art. 179 u.o.).