Przybysz Piotr, Zmiana i wykreślenie danych z Rejestru Należności Publicznoprawnych

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 15 listopada 2023 r.
Autor:

Zmiana i wykreślenie danych z Rejestru Należności Publicznoprawnych

Zmiana i wykreślenie danych z Rejestru Należności Publicznoprawnych

Dane wprowadzone do Rejestru Należności Publicznoprawnych muszą być aktualizowane oraz w razie potrzeby wykreślane z rejestru przez wierzyciela.

Rolą organu prowadzącego rejestr jest czuwanie nad tym, aby w przypadku zmiany lub wykreślenia danych z rejestru został zachowany wymóg ujawnienia w rejestrze danych dotyczących należności pieniężnych, których łączna kwota wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia ich w terminie wynosi nie mniej niż 5000 zł (art. 18e u.p.e.a.).

Prowadzenie Rejestru Należności Publicznoprawnych należy do zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (art. 18a § 1 u.p.e.a.). Minister Finansów rozporządzeniem z 30.05.2018 r. w sprawie wyznaczenia organu Krajowej Administracji Skarbowej do prowadzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1123), które weszło w życie z dniem 13.06.2018 r., wykonując upoważnienie zawarte w art. 18a § 2 u.p.e.a., wyznaczył Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie do prowadzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych.

Zmiana i wykreślenie danych z Rejestru Należności Publicznoprawnych organ prowadzący rejestr organ prowadzący rejestr stwierdzenie dokonania zmiany lub wykreślenia danych wprowadzonych do rejestru analiza zmian w rejestrze ujawnienie danych w rejestrze zaprzestanie ujawnienia danych w rejestrze niepodejmowanie działań wierzyciel wierzyciel dokonanie zmiany lub wykreślenia danych powzięcie wiadomości o potrzebie zmiany lub wykreślenia danych z rejestru ujawnienie zaprzestanie ujawniania brak działań

Krok: powzięcie wiadomości o potrzebie zmiany lub wykreślenia danych z rejestru

Wierzyciel z urzędu podejmuje działania w celu zmiany lub wykreślenia danych wprowadzonych przez tego wierzyciela do rejestru.

Krok: dokonanie zmiany lub wykreślenia danych

Zmiana lub wykreślenie danych z rejestru powinno być dokonane niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 7 dni od dnia powzięcia przez wierzyciela wiadomości o okoliczności uzasadniającej zmianę lub wykreślenie tych danych (art. 18g u.p.e.a.).

Wierzyciel wprowadza do rejestru znane mu informacje dotyczące należności pieniężnej i zobowiązanego oraz toku postępowań różnego rodzaju mających znaczenie z punktu widzenia dopuszczalności ujawnienia danych w rejestrze. Zakres tych informacji został określony w art. 18f § 1 u.p.e.a. Są to informacje dotyczące:

1) odroczenia terminu zapłaty należności pieniężnej;

2) rozłożenia na raty spłaty należności pieniężnej;

3) wszczęcia postępowania upadłościowego;

4) wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego;

5) wstrzymania wykonania ostatecznej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, z którego wynika należność pieniężna;

6) wszczęcia postępowania administracyjnego, postępowania podatkowego albo postępowania sądowoadministracyjnego, jeżeli wszczęcie nastąpiło po ujawnieniu danych w rejestrze;

7) wszczęcia postępowania w trybie nadzwyczajnym w sprawie ostatecznej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, z którego wynika należność pieniężna;

8) wniesienia sprzeciwu w sprawie zagrożenia ujawnieniem w rejestrze lub wprowadzenia danych do systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzony rejestr;

9) umorzenia postępowania egzekucyjnego na podstawie art. 59 § 2 u.p.e.a., w przypadku gdy nie upłynęło 5 lat od dnia, w którym postanowienie o umorzeniu tego postępowania stało się ostateczne;

10) śmierci lub ustania bytu prawnego zobowiązanego.

Wierzyciel jest również zobowiązany do aktualizowania powyższych danych (art. 18f § 2 u.p.e.a.).

Wierzyciel wykreśla z rejestru wprowadzone dane w sytuacjach wyliczonych w art. 18h u.p.e.a., to jest w przypadku, gdy:

1) obowiązek zapłaty należności pieniężnej wygaśnie;

2) wierzycielem nie jest podmiot, o którym mowa we wprowadzeniu do wyliczenia w art. 18b § 1, lub nie są spełnione warunki określone w art. 18b § 1, art. 18c § 1 lub 3 lub art. 18d § 4;

3) utraci wykonalność wyrok, postanowienie albo mandat, z którego wynika należność pieniężna ujawniona w rejestrze;

4) zostanie ustalony następca prawny zobowiązanego, w przypadku, o którym mowa w art. 18f § 1 pkt 10;

5) sprzeciw, o którym mowa w art. 18i, zostanie uwzględniony w całości.

Wierzyciel niebędący organem Krajowej Administracji Skarbowej zmienia w rejestrze lub wykreśla dane z rejestru posługując się identyfikatorem i hasłem uprawniającym do korzystania z systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr, otrzymanym od organu prowadzącego rejestr. Identyfikator i hasło są przesyłane wierzycielowi na wniosek wierzyciela opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Wniosek o nadanie identyfikatora i hasła jest doręczany organowi prowadzącemu rejestr z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285 ze zm.). (§ 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 4.06.2018 r. w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1124 ze zm.).

Wierzyciel będący organem Krajowej Administracji Skarbowej zmienia w rejestrze lub wykreśla dane z rejestru posługując się identyfikatorem i hasłem uprawniającym do dostępu do systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzony rejestr, nadanym mu z urzędu przez organ prowadzący rejestr (§ 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 4.06.2018 r. w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1124 ze zm.).