Przybysz Piotr, Zmiana i wykreślenie danych z Rejestru Należności Publicznoprawnych
Zmiana i wykreślenie danych z Rejestru Należności Publicznoprawnych
Zmiana i wykreślenie danych z Rejestru Należności Publicznoprawnych
Dane wprowadzone do Rejestru Należności Publicznoprawnych muszą być aktualizowane oraz w razie potrzeby wykreślane z rejestru przez wierzyciela.
Rolą organu prowadzącego rejestr jest czuwanie nad tym, aby w przypadku zmiany lub wykreślenia danych z rejestru został zachowany wymóg ujawnienia w rejestrze danych dotyczących należności pieniężnych, których łączna kwota wraz z odsetkami z tytułu niezapłacenia ich w terminie wynosi nie mniej niż 5000 zł (art. 18e u.p.e.a.).
Prowadzenie Rejestru Należności Publicznoprawnych należy do zadań Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (art. 18a § 1 u.p.e.a.). Minister Finansów rozporządzeniem z 30.05.2018 r. w sprawie wyznaczenia organu Krajowej Administracji Skarbowej do prowadzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1123), które weszło w życie z dniem 13.06.2018 r., wykonując upoważnienie zawarte w art. 18a § 2 u.p.e.a., wyznaczył Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie do prowadzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: powzięcie wiadomości o potrzebie zmiany lub wykreślenia danych z rejestru
Wierzyciel z urzędu podejmuje działania w celu zmiany lub wykreślenia danych wprowadzonych przez tego wierzyciela do rejestru.
Krok: dokonanie zmiany lub wykreślenia danych
Zmiana lub wykreślenie danych z rejestru powinno być dokonane niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 7 dni od dnia powzięcia przez wierzyciela wiadomości o okoliczności uzasadniającej zmianę lub wykreślenie tych danych (art. 18g u.p.e.a.).
Wierzyciel wprowadza do rejestru znane mu informacje dotyczące należności pieniężnej i zobowiązanego oraz toku postępowań różnego rodzaju mających znaczenie z punktu widzenia dopuszczalności ujawnienia danych w rejestrze. Zakres tych informacji został określony w art. 18f § 1 u.p.e.a. Są to informacje dotyczące:
1) odroczenia terminu zapłaty należności pieniężnej;
2) rozłożenia na raty spłaty należności pieniężnej;
3) wszczęcia postępowania upadłościowego;
4) wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego;
5) wstrzymania wykonania ostatecznej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, z którego wynika należność pieniężna;
6) wszczęcia postępowania administracyjnego, postępowania podatkowego albo postępowania sądowoadministracyjnego, jeżeli wszczęcie nastąpiło po ujawnieniu danych w rejestrze;
7) wszczęcia postępowania w trybie nadzwyczajnym w sprawie ostatecznej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, z którego wynika należność pieniężna;
8) wniesienia sprzeciwu w sprawie zagrożenia ujawnieniem w rejestrze lub wprowadzenia danych do systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzony rejestr;
9) umorzenia postępowania egzekucyjnego na podstawie art. 59 § 2 u.p.e.a., w przypadku gdy nie upłynęło 5 lat od dnia, w którym postanowienie o umorzeniu tego postępowania stało się ostateczne;
10) śmierci lub ustania bytu prawnego zobowiązanego.
Wierzyciel jest również zobowiązany do aktualizowania powyższych danych (art. 18f § 2 u.p.e.a.).
Wierzyciel wykreśla z rejestru wprowadzone dane w sytuacjach wyliczonych w art. 18h u.p.e.a., to jest w przypadku, gdy:
1) obowiązek zapłaty należności pieniężnej wygaśnie;
2) wierzycielem nie jest podmiot, o którym mowa we wprowadzeniu do wyliczenia w art. 18b § 1, lub nie są spełnione warunki określone w art. 18b § 1, art. 18c § 1 lub 3 lub art. 18d § 4;
3) utraci wykonalność wyrok, postanowienie albo mandat, z którego wynika należność pieniężna ujawniona w rejestrze;
4) zostanie ustalony następca prawny zobowiązanego, w przypadku, o którym mowa w art. 18f § 1 pkt 10;
5) sprzeciw, o którym mowa w art. 18i, zostanie uwzględniony w całości.
Wierzyciel niebędący organem Krajowej Administracji Skarbowej zmienia w rejestrze lub wykreśla dane z rejestru posługując się identyfikatorem i hasłem uprawniającym do korzystania z systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr, otrzymanym od organu prowadzącego rejestr. Identyfikator i hasło są przesyłane wierzycielowi na wniosek wierzyciela opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Wniosek o nadanie identyfikatora i hasła jest doręczany organowi prowadzącemu rejestr z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285 ze zm.). (§ 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 4.06.2018 r. w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1124 ze zm.).
Wierzyciel będący organem Krajowej Administracji Skarbowej zmienia w rejestrze lub wykreśla dane z rejestru posługując się identyfikatorem i hasłem uprawniającym do dostępu do systemu teleinformatycznego, w którym jest prowadzony rejestr, nadanym mu z urzędu przez organ prowadzący rejestr (§ 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 4.06.2018 r. w sprawie Rejestru Należności Publicznoprawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1124 ze zm.).