Bogusiak Marta, Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS
Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS
Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS
Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS
Procedura kierowana jest do samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej i obrazuje dokonywanie oraz obowiązek zgłaszania zmiany danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego - rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: obowiązek rejestracyjny SP ZOZ-u
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 700 z późn. zm.) - dalej u.k.r.s. - podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej zwanym także Rejestrem). Wpisy do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej nie podlegają obowiązkowi ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
W rejestrze ujawnia się następujące dane:
I. W dziale 1 wpisuje się:
1) w rubryce 1:
a) oznaczenie formy prawnej („samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej”);
b) nr REGON i NIP;
c) nazwę lub firmę, pod którą działa;
d) dane o wcześniejszej rejestracji (oznaczenie poprzednich organów rejestrowych i numerów rejestru);
2) w rubryce 2:
a) siedzibę i adres;
b) w przypadku gdy podmiot je posiada - adres strony internetowej i adres poczty elektronicznej;
3) w rubryce 3:
a) jeżeli podmiot wpisany do rejestru przedsiębiorców posiada oddziały - także ich nazwy, siedziby i adresy;
4) w rubryce 4:
a) informacja o sporządzeniu lub zmianie statutu. Wpis obejmuje: datę sporządzenia lub zmiany statutu, w przypadku zaś zmiany statutu - także oznaczenie zmienionych paragrafów;
5) w rubryce 5:
a) wzmianka o czasie, na jaki został utworzony podmiot;
6) w rubryce 6:
a) oznaczenie podmiotu tworzącego, w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej (art. 53 u.k.r.s.);
b) nr REGON podmiotu tworzącego;
7) w rubryce 7:
a) organ sprawujący nadzór (art. 52 ust. 4 u.k.r.s.);
8) w rubryce 8:
a) sposób powstania podmiotu.
II. W dziale 2 wpisuje się:
1) w rubryce 1 - organ uprawniony do reprezentacji podmiotu:
a) nazwa organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu;
b) nazwisko, imiona i nr PESEL kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i jego kwalifikacje (art. 53 u.k.r.s.);
2) w rubryce 2 - organ nadzoru:
a) w polu pierwszym - „rada społeczna”;
b) w podrubryce pierwszej - dane osób wchodzących w skład rady społecznej:
– w polu pierwszym - nazwisko;
– w polu drugim - imiona;
– w polu trzecim - numer PESEL.
III. W dziale 3 wpisuje się:
1) w rubryce 3 - w polu pierwszym - cel działania organizacji.
2) w rubryce piątej - informacja o dniu kończącym rok obrotowy dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej posiadających status organizacji pożytku publicznego: w polu pierwszym - data dnia kończącego rok obrotowy, co obejmuje datę dnia kończącego pierwszy rok obrotowy, a w razie połączenia przez jednostkę, która rozpoczęła działalność w drugiej połowie roku obrotowego ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego za ten okres z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny datę dnia kończącego pierwszy rok obrotowy, za który należy złożyć sprawozdanie; w razie zmiany roku obrotowego wpisuje się datę dnia kończącego rok obrotowy po zmianie.
IV. W dziale 4 wpisuje się:
1) w rubryce 1 - dane o zaległościach;
2) w rubryce 2 - dane o wierzytelnościach;
3) w rubryce 3 - brak wpisów;
4) w rubryce 4 - informacja o umorzeniu prowadzonej przeciwko podmiotowi egzekucji z uwagi na fakt, że z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych.
V. W dziale 5 wpisuje się wzmiankę o ustanowieniu kuratora, w tym:
1) w polu pierwszym - nazwisko, nazwę lub firmę;
2) w polu drugim - imiona;
3) w polu trzecim - numer PESEL lub numer REGON;
4) w polu czwartym - numer KRS;
5) w polu piątym - podstawę powołania kuratora i zakres jego działania;
6) w polu szóstym - datę powołania kuratora;
7) w polu siódmym - datę, do której kurator ma działać.
VI. W dziale 6 wpisuje się dane o likwidacji podmiotu.
Krok: wystąpienie zmiany w danych zgłoszonych do rejestru
Podstawą zmiany poszczególnych danych objętych wpisem mogą być zmiany w statucie SP ZOZ-u oraz inne zdarzenia , w tym także o charakterze faktycznym (np. wykreślenie danych dotyczących kierownika SP ZOZ w związku z jego śmiercią).
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, z późn. zm.) - dalej u.dz.l., ustrój podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą, a także inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania nieuregulowane w ustawie określa statut. Statut określa następujące kwestie dotyczące podstaw funkcjonowania podmiotu (art. 42 u.dz.l.):
1) nazwę podmiotu, odpowiadającą rodzajowi i zakresowi udzielanych świadczeń zdrowotnych;
2) siedzibę podmiotu;
3) cele i zadania podmiotu;
4) organy i strukturę organizacyjną podmiotu, w tym zadania, czas trwania kadencji i okoliczności odwołania członków rady społecznej przed upływem kadencji;
5) formę gospodarki finansowej.
6) ewentualnie statut może przewidywać prowadzenie określonej, wyodrębnionej organizacyjnie działalności innej niż działalność lecznicza.
Statut jest nadawany przez podmiot tworzący (art. 42 ust. 3 u.dz.l.). W kompetencji podmiotu tworzącego jest także dokonywanie zmian w statucie. Nadanie lub zmiana statutu następuje w formie właściwej dla danego podmiotu tworzącego (przykładowo w formie uchwały zarządu województwa).