Bogusiak Marta, Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 15 czerwca 2017 r. do: 14 marca 2018 r.
Autorzy:

Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS

Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS

Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS

Procedura kierowana jest do samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej i obrazuje dokonywanie oraz obowiązek zgłaszania zmiany danych objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego - rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Zmiana danych SP ZOZ-u objętych wpisem do KRS KRS KRS zwrot wniosku czy ponownie złożono wypełniony wniosek? niedokonanie wpisu badanie wniosku wezwanie podmiotu do uzupełnienia braków odebranie wniosku czy wniosek spełnia wymagania formalne? postanowienie o wpisie jakiego rodzaju braki występują we wniosku? SP ZOZ SP ZOZ czy uzupełniono braki? odebranie wezwania do uzupełnienia błędów zwrot wniosku obowiązek rejestracyjny SP ZOZ-u wystąpienie zmiany w danych zgłoszonych do rejestru czy kierownik planuje zgłosić zmianę? powstanie obowiązku zgłoszenia zmian danych objętych wpisem zagrożenie nałożeniem grzywny przez KRS przygotowanie i opłacenie wniosku do KRS złożenie wniosku do GUS przesłanie wniosku przygotowanie koniecznych wniosków złożenie wniosku do US nie tak tak nie tak nie złe wypełnienie formularza inne braki nie tak

Krok: obowiązek rejestracyjny SP ZOZ-u

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 700 z późn. zm.) - dalej u.k.r.s. - podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej zwanym także Rejestrem). Wpisy do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej nie podlegają obowiązkowi ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

W rejestrze ujawnia się następujące dane:

I. W dziale 1 wpisuje się:

1) w rubryce 1:

a) oznaczenie formy prawnej („samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej”);

b) nr REGON i NIP;

c) nazwę lub firmę, pod którą działa;

d) dane o wcześniejszej rejestracji (oznaczenie poprzednich organów rejestrowych i numerów rejestru);

2) w rubryce 2:

a) siedzibę i adres;

b) w przypadku gdy podmiot je posiada - adres strony internetowej i adres poczty elektronicznej;

3) w rubryce 3:

a) jeżeli podmiot wpisany do rejestru przedsiębiorców posiada oddziały - także ich nazwy, siedziby i adresy;

4) w rubryce 4:

a) informacja o sporządzeniu lub zmianie statutu. Wpis obejmuje: datę sporządzenia lub zmiany statutu, w przypadku zaś zmiany statutu - także oznaczenie zmienionych paragrafów;

5) w rubryce 5:

a) wzmianka o czasie, na jaki został utworzony podmiot;

6) w rubryce 6:

a) oznaczenie podmiotu tworzącego, w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej (art. 53 u.k.r.s.);

b) nr REGON podmiotu tworzącego;

7) w rubryce 7:

a) organ sprawujący nadzór (art. 52 ust. 4 u.k.r.s.);

8) w rubryce 8:

a) sposób powstania podmiotu.

II. W dziale 2 wpisuje się:

1) w rubryce 1 - organ uprawniony do reprezentacji podmiotu:

a) nazwa organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu;

b) nazwisko, imiona i nr PESEL kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej i jego kwalifikacje (art. 53 u.k.r.s.);

2) w rubryce 2 - organ nadzoru:

a) w polu pierwszym - „rada społeczna”;

b) w podrubryce pierwszej - dane osób wchodzących w skład rady społecznej:

– w polu pierwszym - nazwisko;

– w polu drugim - imiona;

– w polu trzecim - numer PESEL.

III. W dziale 3 wpisuje się:

1) w rubryce 3 - w polu pierwszym - cel działania organizacji.

2) w rubryce piątej - informacja o dniu kończącym rok obrotowy dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej posiadających status organizacji pożytku publicznego: w polu pierwszym - data dnia kończącego rok obrotowy, co obejmuje datę dnia kończącego pierwszy rok obrotowy, a w razie połączenia przez jednostkę, która rozpoczęła działalność w drugiej połowie roku obrotowego ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego za ten okres z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny datę dnia kończącego pierwszy rok obrotowy, za który należy złożyć sprawozdanie; w razie zmiany roku obrotowego wpisuje się datę dnia kończącego rok obrotowy po zmianie.

IV. W dziale 4 wpisuje się:

1) w rubryce 1 - dane o zaległościach;

2) w rubryce 2 - dane o wierzytelnościach;

3) w rubryce 3 - brak wpisów;

4) w rubryce 4 - informacja o umorzeniu prowadzonej przeciwko podmiotowi egzekucji z uwagi na fakt, że z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych.

V. W dziale 5 wpisuje się wzmiankę o ustanowieniu kuratora, w tym:

1) w polu pierwszym - nazwisko, nazwę lub firmę;

2) w polu drugim - imiona;

3) w polu trzecim - numer PESEL lub numer REGON;

4) w polu czwartym - numer KRS;

5) w polu piątym - podstawę powołania kuratora i zakres jego działania;

6) w polu szóstym - datę powołania kuratora;

7) w polu siódmym - datę, do której kurator ma działać.

VI. W dziale 6 wpisuje się dane o likwidacji podmiotu.

Krok: wystąpienie zmiany w danych zgłoszonych do rejestru

Podstawą zmiany poszczególnych danych objętych wpisem mogą być zmiany w statucie SP ZOZ-u oraz inne zdarzenia , w tym także o charakterze faktycznym (np. wykreślenie danych dotyczących kierownika SP ZOZ w związku z jego śmiercią).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, z późn. zm.) - dalej u.dz.l., ustrój podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą, a także inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania nieuregulowane w ustawie określa statut. Statut określa następujące kwestie dotyczące podstaw funkcjonowania podmiotu (art. 42 u.dz.l.):

1) nazwę podmiotu, odpowiadającą rodzajowi i zakresowi udzielanych świadczeń zdrowotnych;

2) siedzibę podmiotu;

3) cele i zadania podmiotu;

4) organy i strukturę organizacyjną podmiotu, w tym zadania, czas trwania kadencji i okoliczności odwołania członków rady społecznej przed upływem kadencji;

5) formę gospodarki finansowej.

6) ewentualnie statut może przewidywać prowadzenie określonej, wyodrębnionej organizacyjnie działalności innej niż działalność lecznicza.

Statut jest nadawany przez podmiot tworzący (art. 42 ust. 3 u.dz.l.). W kompetencji podmiotu tworzącego jest także dokonywanie zmian w statucie. Nadanie lub zmiana statutu następuje w formie właściwej dla danego podmiotu tworzącego (przykładowo w formie uchwały zarządu województwa).