Skubiszak-Kalinowska Irena, Złożenie oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej
Złożenie oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej
Złożenie oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej
Badanie podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p., zamawiający ma obowiązek wykluczenia wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, złożyli odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, iż istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W świetle art. 24 ust. 11 p.z.p. wykonawca ma obowiązek przekazać zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej (o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p.) w terminie 3 dni odpowiednio od dnia przekazania informacji, o której mowa w art. 51 ust. 1a, art. 57 ust. 1 lub art. 60d ust. 1, albo od zamieszczenia na stronie internetowej informacji, o której mowa w art. 86 ust. 5. Wraz ze złożeniem oświadczenia, wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 14 u.o.k.i.k. grupę kapitałową tworzą wszyscy przedsiębiorcy, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę włącznie z tym przedsiębiorcą. Na temat przynależności do tej samej grupy kapitałowej, jak i przesłanki wykluczenia wypowiedział się TSUE w wyroku z dnia 19 maja 2009 r. w sprawie Assitur (C-538/07). W wyroku tym Trybunał stwierdził, że generalne pozbawienie powiązanych ze sobą przedsiębiorstw prawa do udziału w tym samym postępowaniu przetargowym jest niezgodne z prawem UE, prowadzi bowiem w konsekwencji do ograniczenia konkurencji na szczeblu wspólnotowym (pkt 28). Co istotne, w uzasadnieniu wskazano, że grupy kapitałowe mogą przybierać różne formy i obierać odmienne cele, a zatem nie można całkowicie wykluczyć, że przedsiębiorstwa zależne będą dysponowały pewną samodzielnością w prowadzeniu swej polityki handlowej i działalności gospodarczej i tym samym będą działać w sposób konkurencyjny. Oznacza to w praktyce, że zamawiający każdorazowo powinien ocenić, czy istniejący pomiędzy podmiotami stosunek dominacji ma wpływ na treść ofert złożonych przez powiązanych wykonawców. Nie można stosować automatyzmu w ocenie takich wykonawców, gdyż narusza to zasadę proporcjonalności.
Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych z dnia 22 czerwca 2016 r. w stosunku do stanu poprzedniego wprowadziła dwie istotne zmiany w omawianym zakresie. Po pierwsze wykonawcy nie przedstawiają już listy podmiotów z grupy, które to listy następnie analizował zamawiający, a tylko oświadczenie, że w tym samym postępowaniu nie złożył oferty żaden inny podmiot z grupy. Inny jest też moment, w którym wykonawca opowiada się co do przynależności do grupy kapitałowej - nie wraz z wnioskiem lub ofertą, a trzy dni od informacji o ocenie wniosków/informacji z otwarcia ofert. Po drugie ustawodawca rozstrzygnął, że przesłanka wykluczenia będzie miała zastosowanie zarówno przy składaniu ofert w tym samym postępowaniu, jak i ofert częściowych.
Krok: zakończenie oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu/ otwarcie ofert
W przetargu ograniczonym, negocjacjach z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnym zamawiający kończy dokonywać ocenę spełniania warunków udziału w postępowaniu wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W pozostałych trybach - zamawiający dokonuje otwarcia ofert złożonych w postępowaniu.
Krok: przekazanie informacji o wynikach oceny spełniania warunków/ zamieszczenie na stronie internetowej informacji z otwarcia ofert
W przetargu ograniczonym, negocjacjach z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnym, które są postępowaniami dwuetapowymi (I etap - ocena wniosków, II etap - ocena ofert) zamawiający przekazuje wykonawcom informację o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. W pozostałych trybach jednoetapowych na podstawie art. 86 ust. 5 p.z.p. zamawiający zamieszcza na stronie internetowej niezwłocznie po otwarciu ofert informacje dotyczące:
1) kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;
2) firm oraz adresów wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie;
3) ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.