Klatka Jędrzej, Złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Właściciele nieruchomości objętych gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi składają gminie deklaracje, w których określają, na podstawie podanych danych oraz ustalonej przez gminę stawki, wysokość ponoszonej przez siebie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: posiadanie statusu właściciela nieruchomości
Zgodnie z art. 6m ust. 1 u.u.c.p.g., obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ciąży na właścicielach nieruchomości. Deklarację należy złożyć wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) właściwemu ze względu na położenie nieruchomości. Wzór deklaracji określa uchwała rady gminy podjęta w trybie art. 6n ust. 1 pkt 1 u.u.c.p.g.
Przez właściciela nieruchomości rozumie się podmioty określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 u.u.c.p.g., a zatem nie tylko właścicieli w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Należy mieć tu również na uwadze art. 2 ust. 2a u.u.c.p.g., zgodnie z którym, jeżeli obowiązki wskazane w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mogą jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów spośród wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 4 u.u.c.p.g., obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 u.u.c.p.g., mogą, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Powyższy przepis dotyczy przykładowo sytuacji, kiedy to dany lokal nie jest zajmowany przez jego właściciela, a najemcę na podstawie umowy najmu. Obowiązki dotyczące właściciela nieruchomości określone w u.u.c.p.g. obciążają wtedy najemcę, chyba że strony umowy uregulują te kwestie w inny sposób, w drodze pisemnej umowy.
Dodatkowo należy mieć na uwadze, że jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową. W takiej sytuacji deklarację składa wspólnota mieszkaniowa albo spółdzielnia mieszkaniowa.
Krok: czy nieruchomość jest zamieszkała?
Moment zaistnienia obowiązku złożenia deklaracji jest różny w zależności od tego, czy mamy do czynienia z nieruchomością zamieszkałą, czy nieruchomością niezamieszkałą.