Niewiadomski Zygmunt, Zlecenie sporządzenia ekspertyzy

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2017 r.
Autorzy:

Zlecenie sporządzenia ekspertyzy

Zlecenie sporządzenia ekspertyzy

Zlecenie sporządzenia ekspertyzy

Ekspertyza, sporządzana w toku czynności wyjaśniających w sprawie katastrofy budowlanej, pełni rolę analogiczną do opinii biegłego w procesie administracyjnym. Jej celem jest więc wsparcie organu w jego ustaleniach wszędzie tam, gdzie wymagane są wiadomości specjalne, wykraczające poza zakres kompetencji organu nadzoru budowlanego.

Zlecenie sporządzenia ekspertyzy organ organ zlecenie sporządzenia ekspertyzy wystąpienie katastrofy budowlanej czy niezbędna jest ekspertyza? dokonanie ustaleń we własnym zakresie nie tak

Krok: wystąpienie katastrofy budowlanej

Organ nadzoru budowlanego powinien być zawiadomiony o zaistnieniu katastrofy budowlanej. Kierownik budowy (robót), właściciel, zarządca lub użytkownik obiektu budowlanego jest „zobowiązany” do takiego zawiadomienia pod rygorem odpowiedzialności za wykroczenie (zob. art. 92 ust. 1 pkt 1 p.b.). Wystąpienie katastrofy budowlanej może być także stwierdzone z urzędu, w związku z dokonywanymi rutynowo czynnościami kontrolnymi. Postępowanie wyjaśniające w sprawie katastrofy budowlanej może też przejąć organ wyższego stopnia lub Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (art. 77 p.b.).

Krok: czy niezbędna jest ekspertyza?

Zasadniczo organ nadzoru budowlanego powinien dokonać ustaleń faktycznych we własnym zakresie. W szczególnych jednak przypadkach okoliczności sprawy mogą przemawiać za koniecznością zlecenia ekspertyzy. Właściwy organ zleca ekspertyzę, jeżeli jest to „niezbędne do wydania decyzji lub ustalenia przyczyn katastrofy” (art. 78 ust. 2 p.b.). Przesłanka „niezbędności” sugeruje, że chodzi tu o przypadki szczególnie skomplikowane, wymagające np. przeprowadzenia badań czy doświadczeń, a więc wykraczające poza zadania i kompetencje organu nadzoru budowlanego.