Niewiadomski Zygmunt, Zlecenie sporządzenia ekspertyzy
Zlecenie sporządzenia ekspertyzy
Zlecenie sporządzenia ekspertyzy
Zlecenie sporządzenia ekspertyzy
Ekspertyza, sporządzana w toku czynności wyjaśniających w sprawie katastrofy budowlanej, pełni rolę analogiczną do opinii biegłego w procesie administracyjnym. Jej celem jest więc wsparcie organu w jego ustaleniach wszędzie tam, gdzie wymagane są wiadomości specjalne, wykraczające poza zakres kompetencji organu nadzoru budowlanego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wystąpienie katastrofy budowlanej
Organ nadzoru budowlanego powinien być zawiadomiony o zaistnieniu katastrofy budowlanej. Kierownik budowy (robót), właściciel, zarządca lub użytkownik obiektu budowlanego jest „zobowiązany” do takiego zawiadomienia pod rygorem odpowiedzialności za wykroczenie (zob. art. 92 ust. 1 pkt 1 p.b.). Wystąpienie katastrofy budowlanej może być także stwierdzone z urzędu, w związku z dokonywanymi rutynowo czynnościami kontrolnymi. Postępowanie wyjaśniające w sprawie katastrofy budowlanej może też przejąć organ wyższego stopnia lub Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (art. 77 p.b.).
Krok: czy niezbędna jest ekspertyza?
Zasadniczo organ nadzoru budowlanego powinien dokonać ustaleń faktycznych we własnym zakresie. W szczególnych jednak przypadkach okoliczności sprawy mogą przemawiać za koniecznością zlecenia ekspertyzy. Właściwy organ zleca ekspertyzę, jeżeli jest to „niezbędne do wydania decyzji lub ustalenia przyczyn katastrofy” (art. 78 ust. 2 p.b.). Przesłanka „niezbędności” sugeruje, że chodzi tu o przypadki szczególnie skomplikowane, wymagające np. przeprowadzenia badań czy doświadczeń, a więc wykraczające poza zadania i kompetencje organu nadzoru budowlanego.