Chajec Stanisław, Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 19 września 2020 r.
Autorzy:

Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Zmiana dotychczasowego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga uprzedniego zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej (art. 71 ust. 2 i 4 p.b.). Spod obowiązku zgłoszenia wyłączone zostały jednakże zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych, zlokalizowanych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej.

Dokonanie zgłoszenia po zmianie sposobu użytkowania nie wywołuje skutków prawnych (art. 71 ust. 7 p.b.). Tryb zgłoszenia nie ma zastosowania, jeśli zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga wykonania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę. W takim przypadku rozstrzygnięcie w tej sprawie dokonywane jest w decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 71 ust. 6 pkt 1 p.b.). Jeżeli natomiast zmiana sposobu użytkowania wymaga wykonania robót budowlanych wymagających zgłoszenia (art. 29 ust. 3 p.b.), zgłoszenie powinno spełniać dodatkowe wymagania, które określone zostały w art. 30 ust. 2–3 p.b. (art. 71 ust. 6 pkt 2 p.b.). Postępowanie w sprawie zgłoszenia przeprowadzane jest z udziałem wyłącznie zgłaszającego. Ma ono na celu dokonanie prawnej oceny dopuszczalności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Uwzględnienie przez organ zgłoszenia następuje albo poprzez wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu albo poprzez milczącą aprobatę.

Zmiana sposobu użytkowania może nastąpić, jeżeli przed upływem 30 dni, w którym organ administracji architektoniczno-budowlanej jest uprawniony do wniesienia sprzeciwu, zostanie wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu albo jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, organ ten nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji i nie później niż po upływie 2 lat od doręczenia zgłoszenia (art. 71 ust. 4 zdanie drugie p.b.).

Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego organ organ postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania upływ terminu postanowienie o uzupełnieniu zgłoszenia w wyznaczonym terminie wniesienie sprzeciwu w drodze decyzji przekazanie według właściwości pozostawienie bez rozpoznania możliwy przebieg postępowania badanie właściwości organu wydanie zaświadczenia albo milcząca akceptacja zgłoszenia ocena faktyczna i prawna zgłoszenia sprawdzenie kompletności zgłoszenia badanie dopuszczalności wszczęcia postępowania strona postępowania czy wszystkie nieprawidłowości zostały usunięte? odebranie zgłoszenia sprawdzenie wymogów formalnych podania odebranie uzupełnionego zgłoszenia inwestor inwestor odebranie postanowienia wydanie zaświadczenia albo upływ terminu na wniesienie sprzeciwu uzupełnienie zgłoszenia rozpoczęcie inwestycji dokonanie zgłoszenia odebranie (doręczenie) decyzji oczekiwanie na reakcję organu brak możliwości rozpoczęcia inwestycji brak reakcji zmiana sposobu użytkowania obiektu wymaga zgłoszenia możliwe reakcje właściwy niewłaściwy pozytywna negatywna niekompletne kompletne dopuszczalne niedopuszczalne tak nie spełnia nie spełnia

Krok: zmiana sposobu użytkowania obiektu wymaga zgłoszenia

Przepisy art. 71 ust. 1 pkt 2 i 3 p.b. nie wymieniają wszystkich przypadków, które należy traktować jako zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, o czym świadczy użyty termin „w szczególności”. Nie powinny być jednak interpretowane w ten sposób, że każda zmiana działalności powinna być kwalifikowana jako zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części (por. wyrok NSA z dnia 5 maja 2011 r., II OSK 785/10, LEX nr 945942). Zmiana sposobu użytkowania obiektu lub jego części sprowadza się głównie do potrzeby ustalenia, czy i w jakim stopniu podjęcie i zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności związanej z jego użytkowaniem wpływa na zmianę wymagań stawianych obiektowi, związanych głównie z bezpieczeństwem jego dalszego zmienionego sposobu użytkowania. Nie może być ona utożsamiana ze zmianą funkcji (przeznaczenia) obiektu budowlanego lub jego części. W praktyce występują liczne przypadki, gdy podstawowa funkcja (przykładowo kawiarnia) nie ulega zmianie, ale zmiana rodzaju działalności (np. lokal muzyczny) wywołuje skutki określone w art. 71 ust. 1 p.b. (wyrok NSA z dnia 15 marca 2012 r., II OSK 2549/10, LEX nr 1219114). Zmiana sposobu użytkowania obiektu może wiązać się nie tylko z przeznaczeniem obiektu do innego rodzaju użytkowania, lecz także ze zintensyfikowaniem dotychczasowego sposobu użytkowania obiektu, jeżeli wywołuje to skutki określone w art. 71 (wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 czerwca 2005 r., VII SA/Wa 476/05, LEX nr 179074).

Zaznaczenia wymaga, że z przepisu art. 71 ust. 9 p.b. wynika, że obowiązkowi zgłoszenia nie podlegają zmiany w zakresie sposobu użytkowania obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej.

Zwrócić przy tym trzeba uwagę, że przedmiotowe wyłączenie nie dotyczy obiektów budowlanych położonych na terenach zamkniętych, które mogą być ustalane w drodze decyzji przez innych ministrów i kierowników urzędów centralnych (stosownie art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne; Dz. U. z 2020 r. poz. 276 z późn. zm.).

Krok: dokonanie zgłoszenia

Wszczęcie postępowania następuje na wniosek (zgłoszenie) inwestora, wniesiony przed zamierzoną zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. W zgłoszeniu należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Do zgłoszenia należy dołączyć: 1) opis i rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach, z oznaczeniem części obiektu budowlanego, w której zamierza się dokonać zmiany sposobu użytkowania; 2) zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję, wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby, również danymi technologicznymi; 3) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane; 4) zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; 5) ekspertyzę techniczną, wykonaną przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności; 6) w zależności od potrzeb - pozwolenia, uzgodnienia lub opinie wymagane odrębnymi przepisami, w szczególności decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

W przypadku, gdy zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego (lub jego części) polega na podjęciu lub zaniechaniu w obiekcie budowlanym działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego, do zgłoszenia należy dołączyć dodatkowo ekspertyzę rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych.

W zgłoszeniu inwestor może zawrzeć wniosek o wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu wobec zamierzonej zmiany sposoby użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Złożenia tego wniosku nie wyklucza ta okoliczność, że wydanie zaświadczenia następuje „z urzędu”.