Nosal Dominika, Zgłoszenie zamiaru międzynarodowego przemieszczenia odpadów
Zgłoszenie zamiaru międzynarodowego przemieszczenia odpadów
Zgłoszenie zamiaru międzynarodowego przemieszczenia odpadów
Zgłoszenie zamiaru przemieszczenia odpadów
Międzynarodowe przemieszczenie odpadów znajdujących się na tzw. bursztynowej liście odpadów wymaga uprzedniego zgłoszenia i zgody właściwych organów.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: powzięcie zamiaru przemieszczenia odpadów
Międzynarodowe przemieszczanie odpadów oznacza transport odpadów przeznaczonych do odzysku lub unieszkodliwienia, który jest planowany lub odbywa się z jednego państwa do drugiego.
Przemieszczanie odpadów w obrębie państw UE reguluje przede wszystkim rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 2006 r., s. 1, z późn. zm.) - dalej rozporządzenie 1013/2006. W odniesieniu do podmiotów podlegających polskiej jurysdykcji duże znaczenie, szczególnie w zakresie sankcji, ma również ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. z 2015 r. poz. 1048 z późn. zm.) - dalej u.m.p.o.
Przy międzynarodowym przemieszczaniu odpadów możemy mieć do czynienia:
1) z procedurą uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody (dotyczy to odpadów z tzw. bursztynowego wykazu);
2) z procedurą informowania (dotyczy to odpadów z tzw. zielonego wykazu).
Procedurze wymienionej w pkt 1 podlega przemieszczenie następujących odpadów (bursztynowy wykaz odpadów):
a) jeżeli mają być poddane procesom unieszkodliwiania - wszystkich odpadów;
b) jeżeli mają być poddane procesom odzysku:
– odpadów wyszczególnionych w załączniku IV do rozporządzenia 1013/2006, który obejmuje m.in. odpady wyszczególnione w aneksach II i VIII Konwencji bazylejskiej,
– odpadów wyszczególnionych w załączniku IVA do rozporządzenia 1013/2006,
– odpadów niesklasyfikowanych pod żadnym kodem w załączniku III, IIIB, IV lub IVA do rozporządzenia 1013/2006,
– mieszanin odpadów niesklasyfikowanych pod żadnym kodem w załączniku III, IIIB, IV lub IVA do rozporządzenia 1013/2006, chyba że zostały wyszczególnione w załączniku IIIA do rozporządzenia 1013/2006.
Krok: sprawdzenie, jakiej procedurze podlega przemieszczenie
Podejmując zamiar międzynarodowego przemieszczenia odpadów, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, z jakimi odpadami mamy do czynienia i jakiej procedurze one podlegają - procedurze uprzedniego zgłoszenia i zgody czy procedurze informowania. Pierwsza z tych procedur jest dużo bardziej skomplikowana i rozbudowana.
Powyższego ustalenia powinna dokonać osoba, która zamierza dokonać przemieszczenia odpadów lub zlecić takie przemieszczenie (na gruncie rozporządzenia 1013/2006 jest to tzw. zgłaszający). To na tej osobie ciąży obowiązek zgłoszenia przemieszczenia odpadów z listy bursztynowej.
Oprócz zgłaszającego w przemieszczeniu odpadów biorą udział:
1) odbiorca odpadów, czyli każda osoba lub przedsiębiorstwo podlegające jurysdykcji państwa przeznaczenia, do których odpady są przesyłane w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia;
2) zainteresowane organy, czyli:
– organ wysyłki (właściwy organ dla obszaru, z którego przemieszczanie rozpoczęło się lub ma się rozpocząć),
– organ przeznaczenia (właściwy organ dla miejsca, do którego przemieszczenie jest planowane lub w którym się ono odbywa, albo dla miejsca, w którym dokonuje się załadunku odpadów przed ich odzyskiem lub unieszkodliwieniem na obszarze niepodlegającym jurysdykcji żadnego państwa),
– organ tranzytu (właściwy organ każdego państwa, z wyjątkiem państwa właściwego organu wysyłki lub przeznaczenia, przez które następuje lub jest planowane dokonanie przemieszczenia odpadów).
Zgłaszający przemieszczenie odpadów z listy bursztynowej dokonuje uprzedniego pisemnego zgłoszenia właściwemu organowi wysyłki. Właściwość organów regulują przepisy krajowe. W przypadku przemieszczeń rozpoczynających się w Polsce jest to Główny Inspektor Ochrony Środowiska.
Przy dokonywaniu zgłoszenia należy dopełnić następujących wymogów:
1) należy wypełnić dokumenty zgłoszeniowe i przesyłania;
Jest to najistotniejszy obowiązek ciążący na zgłaszającym.
2) w niektórych sytuacjach są wymagane dodatkowe informacje i dokumentacja.
Na żądanie każdego z zainteresowanych właściwych organów (organu wysyłki, przeznaczenia i tranzytu) zgłaszający musi dostarczyć dodatkowe informacje i dokumentację. Wykaz informacji i dokumentacji, których mogą zażądać organy, jest zawarty w załączniku II część 3 do rozporządzenia 1013/2006.
1. Konieczne jest zawarcie umowy pomiędzy zgłaszającym a odbiorcą.
Zob. również Zawarcie umowy pomiędzy zgłaszającym a odbiorcą odpadów
2. Konieczne jest ustanowienie gwarancji finansowej lub równoważnego ubezpieczenia.