Szuwalski Przemysław, Zgłoszenie wodnoprawne

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 22 grudnia 2023 r.
Autor:

Zgłoszenie wodnoprawne

Zgłoszenie wodnoprawne

Zgłoszenie wodnoprawne

Procedura zgłoszenia wodnoprawnego ma na celu ograniczenie liczby przypadków wymagających uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, będąc jednym z rodzajów zgody wodnoprawnej (art. 388 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1478 ze zm.) – dalej pr.wod.). Stanowi jedną z form uzyskania pozwolenia wodnoprawnego.

Dotychczasowa materia zgłoszenia wodnoprawnego, regulowana przepisem art. 123a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1121) – dalej pr.wod. z 2001 r. – obowiązującej do końca 2017 r., od 1 stycznia 2018 r. została przeniesiona do czterech odrębnych artykułów normujących: zakres przedsięwzięć wymagających zgłoszenia wodnoprawnego (art. 394 pr.wod.), treść tegoż zgłoszenia (art. 421 pr.wod.), wymagane dokumenty załączane do zgłoszenia (art. 422 pr.wod.) oraz terminy obowiązujące w sprawach zgłoszenia, dotyczące zajęcia się sprawą przez organ i możliwości realizacji przedsięwzięcia (art. 423 pr.wod.). Należy wskazać, że w świetle art. 424a pr.wod. ustawodawca odesłał w przypadku zgłoszenia wodnoprawnego do stosowania przepisów działu II rozdziału 8a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.). Przepisy wymienionego rozdziału dotyczą tzw. milczącego załatwiania spraw. Wspomniane odesłanie dotyczy jedynie odpowiedniego stosowania przepisów k.p.a. w zakresie, który nie jest uregulowany prawem wodnym (II SA/Gd 66/22).

Zmianie w stosunku do poprzedniego stanu prawnego nie uległo to, że zgłoszenie zastępuje decyzję administracyjną. Podstawowym celem regulacji jest odciążenie organów administracji, mające na uwadze uproszczenie postępowania związanego z oceną zgłoszenia w mniej istotnych przypadkach, których dobór wynika z woli ustawodawcy. Zasadniczym zadaniem organu jest zbadanie, czy zgłoszenie zawiera wszystkie niezbędne elementy oraz czy planowane działania są zgodne z prawem i nie wymagają uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Brak zastrzeżeń co do zgłoszenia jest wyrażany w sposób milczący, tj. bez wydawania decyzji.

Zakres prac i działań wymagających zgłoszenia określono w sposób wyczerpujący w art. 394 pr.wod. Katalog ten uległ częściowo rozszerzeniu w stosunku do wynikającego z art. 123 pr.wod. z 2001 r.

Złożenie zgłoszenia wodnoprawnego nie zwalnia od obowiązku uzyskania uzgodnień i decyzji wymaganych na podstawie odrębnych przepisów (art. 388 ust. 2 pr.wod.).

Realizacja czynności, robót lub urządzeń na podstawie zgłoszenia może nastąpić dopiero po upływie 30 dni od daty jego złożenia, o ile w tym terminie nie zostanie wniesiony przez organ administracji sprzeciw w formie decyzji. W przypadku braku sprzeciwu zgłoszenie zachowuje swą aktualność przez okres 3 lat od terminu określonego w zgłoszeniu jako termin wykonania czynności, robót lub urządzeń wodnych. Po tym terminie, a więc w przypadku braku podjęcia realizacji przedsięwzięcia, zgłoszenie staje się bezprzedmiotowe; nie wywołuje skutku prawnego związanego z jego wniesieniem.

Zgłoszenie wodnoprawne organ organ postanowienie o uzupełnieniu wniesienie sprzeciwu w drodze decyzji faktyczna i prawna ocena zgłoszenia milcząca akceptacja zgłoszenia upływ terminu uzupełnienia zgłoszenia przekazanie zgłoszenia właściwemu organowi ocena skuteczności zgłoszenia odmowa wszczęcia postępowania wstępna analiza zgłoszenia wodnoprawnego odebranie zgłoszenia badanie właściwości zakład zakład brak skuteczności zgłoszenia doręczenie decyzji wnoszącej sprzeciw odbiór postanowienia skierowanie odpowiedzi do organu rozpoczęcie inwestycji wystąpienie obowiązku zgłoszenia wodnoprawnego upływ 30 dni złożenie zgłoszenia wodnoprawnego oczekiwanie na rozpatrzenie zgłoszenia pozytywna negatywna niedopuszczalne dopuszczalne niekompletne kompletne niewłaściwy właściwy

Krok: wystąpienie obowiązku zgłoszenia wodnoprawnego

Zakres czynności, robót lub urządzeń wodnych wymagających zgłoszenia określono w art. 394 ust. 1 pr.wod.

W art. 394 ust. 2 i 3 pr.wod. unormowano, że w przypadku realizacji pomostów, stawów oraz przebudowy rowów organ, rozpatrując zgłoszenie, orzeka decyzją o obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, gdy zostanie stwierdzona kumulacja ich parametrów. Wskazana regulacja ma na celu unikanie sytuacji dzielenia realizacji przedsięwzięć na etapy i obejścia wymogu uzyskania pozwolenia wodnoprawnego.

Zakładem w rozumieniu pr.wod. będzie podmiot korzystający z wód w ramach usług wodnych, wykonujący urządzenia wodne lub wykonujący inne działania wymagające zgody wodnoprawnej. Przez to pojęcie może być rozumiana osoba prawna, jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną oraz również osoba fizyczna (art. 16 pkt 73 pr.wod.).

Do zakładu mającego korzystać z wód w zakresie zgłoszenia należy bieżąca analiza konieczności jego złożenia.

Krok: złożenie zgłoszenia wodnoprawnego

Zgłoszenia wodnoprawnego, w świetle art. 423 ust. 2 pr.wod., należy dokonać na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia wykonywania czynności, robót lub urządzeń wodnych. Przyjęcie zgłoszenia wodnoprawnego może nastąpić przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2. (art. 432 ust. 10 pr.wod).