Fajgielski Paweł, Zgłoszenie odwołania bądź śmierci administratora bezpieczeństwa informacji i wykreślenie ABI z rejestru przez GIODO
Zgłoszenie odwołania bądź śmierci administratora bezpieczeństwa informacji i wykreślenie ABI z rejestru przez GIODO
Zgłoszenie odwołania bądź śmierci administratora bezpieczeństwa informacji i wykreślenie ABI z rejestru przez GIODO
Zgłoszenie odwołania bądź śmierci administratora bezpieczeństwa informacji i wykreślenie ABI z rejestru przez GIODO
Jeżeli administrator danych odwołał administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), powinien zgłosić ten fakt Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.
W przypadku ABI powołanych po wejściu w życie nowelizacji u.o.d.o. (tj. po dniu 1 stycznia 2015 r.) administrator danych powinien zgłosić fakt odwołania ABI w terminie 30 dni od dnia jego powołania.
Gdy chodzi o ABI powołanych na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie nowelizacji, administrator danych ma czas do dnia 30 czerwca 2015 r. na podjęcie decyzji, czy zgłosić ABI do GIODO, czy też zrezygnować z ABI (por. art. 35 ustawy z dnia 7 listopada o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej).
Sposób zgłoszenia faktu odwołania ABI z pełnionej funkcji jest uzależniony od tego, czy ABI został powołany po dniu 1 stycznia 2015 r., czy też wcześniej. W przypadku powołania ABI po wejściu w życie nowelizacji u.o.d.o. do zgłoszenia odwołania ABI u GIODO zastosowanie mają przepisy dotyczące rejestracji ABI, a zgłoszenie powinno być dokonane z wykorzystaniem formularza zgłoszenia odwołania ABI, natomiast w przypadku odwołania ABI wyznaczonych przed dniem 1 stycznia 2015 r. zastosowanie znajdują przepisy dotyczące rejestracji zbiorów danych osobowych, a fakt braku ABI należy zgłosić aktualizując zgłoszenie rejestracyjne zbioru danych (jeżeli administrator danych zgłosił zbiór danych do rejestracji u GIODO).
Odwołanie ABI powołanych po dniu 1 stycznia 2015 r. i zawiadomienie o tym fakcie Generalnego Inspektora skutkuje wykreśleniem informacji o osobie pełniącej funkcję ABI z rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: odwołanie ABI
Konsekwencją odwołania ABI powinno być poinformowanie o tym fakcie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Krok: śmierć ABI
Przepisy u.o.d.o. nie nakładają na administratora danych obowiązku zawiadomienia GIODO o śmierci osoby pełniącej funkcję ABI, jednak skoro art. 46d wskazuje tę okoliczność jako przesłankę wykreślenia ABI z rejestru, należy przyjąć, iż administrator danych powinien poinformować GIODO o tym fakcie. Formularz zgłoszeniowy nie zawiera pola, w którym można byłoby zawrzeć informację o śmierci osoby pełniącej funkcję ABI, dlatego administrator powinien poinformować GIODO o tym zdarzeniu zwykłym pismem.