Sobczyńska Marta, Zgłaszanie i monitorowanie zdarzeń niepożądanych
Zgłaszanie i monitorowanie zdarzeń niepożądanych
Zgłaszanie i monitorowanie zdarzeń niepożądanych
Zgłaszanie i monitorowanie zdarzeń niepożądanych
od 1.07.2024 r. obowiązkiem każdego podmiotu wykonującego działalność leczniczą w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia jest posiadanie Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem, w ramach którego systemu podmioty medyczne muszą obowiązkowo m.in. monitorować zdarzenia niepożądane oraz identyfikować wszelkie ryzyka możliwości wystąpienia zdarzeń niepożądanych oraz zarządzać tymi ryzykami. Poniżej przedstawiony przykład procedury zarządzania zdarzeniami niepożądanymi w placówce medycznej, wskazując kto oraz jakie działania powinien podjąć w przypadku ich wystąpienia.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: Wystąpienie i identyfikacja zdarzenia niepożądanego
Definicja zdarzenia niepożądanego (wg ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta): zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu; nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Sytuacja grożąca wypadkiem (near miss): incydent, który mógł spowodować szkodę, do której jednak nie doszło, na przykład dzięki szybkiej interwencji.
Metody identyfikacji zdarzeń niepożądanych:
• w czasie rzeczywistym lub później przez personel, pacjenta, osoby trzecie
• przeglądy dokumentacji medycznej
• audyty i kontrole
• skargi i roszczenia pacjentów i ich bliskich
[SZERSZE OMÓWIENIE W KOMENTARZU PRAKTYCZNY TUTAJ]
Krok: Niezbędne natychmiastowe reakcje
Ich celem jest zapobieżenie dalszym konsekwencjom;, w tym poinformowanie odpowiednich służb, przełożonego i udzielenie niezbędnej pomocy uczestnikom zdarzenia)