Sokołowska Anna, Zbieg tytułów do ubezpieczeń - zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem
Zbieg tytułów do ubezpieczeń - zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem
Zbieg tytułów do ubezpieczeń - zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem
Zbieg tytułów do ubezpieczeń - zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem
W procesie ustalania obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia istotne znaczenie ma fakt posiadania przez zleceniobiorcę innych tytułów do obowiązkowych ubezpieczeń oraz fakt zawarcia tej umowy z własnym pracodawcą bądź wykonywania jej na rzecz własnego pracodawcy. Występuje wówczas zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych, gdzie jednym z tytułów jest wykonywanie pracy na podstawie umowy zlecenia. Zasady przedstawione wyżej obejmują również osoby wykonujące pracę najemną poza granicami Polski.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: podjęcie decyzji o delegowaniu pracownika na podstawie umowy zlecenia
Pracodawca może z pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę podpisać umowę zlecenia z zastrzeżeniem, iż rodzaj pracy (czynności, charakter zadań) zdefiniowany w umowie zlecenia musi zdecydowanie różnić się od tego określonego w umowie o pracę. Wydaje się, iż nie ma przeszkód aby pracodawca skierował pracownika do pracy za granicę na podstawie umowy zlecenia.
W tym przypadku gdy pracodawca deleguje pracownika do pracy za granicę powinien podpisać umowę zlecenia (oczywiście praca wykonywana na podstawie umowy zlecenia musi być inna niż wskazana w umowie o pracę). Wybór formy zatrudnienia zależy od pracodawcy i jest uwarunkowany rodzajem pracy będącej przedmiotem umowy.
Uwaga!
Pracodawca może podpisać z własnym pracownikiem umowę zlecenia, pod pewnymi jednak warunkami. Należy pamiętać, że nie jest dopuszczalne zastępowanie umów o pracę umowami cywilnoprawnymi, w tym umową zlecenia, jeżeli warunki pracy świadczonej w ramach umowy cywilnej będą spełniały przesłanki pozwalające na uznanie jej za pracę wykonywaną w ramach stosunku pracy. Przesłanki warunkujące powstanie stosunku pracy określa art. 22 § 1 k.p., który stanowi, że przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.
Jeżeli praca wykonywana w ramach umowy zlecenia nie będzie spełniała powyższych przesłanek, nie ma żadnych przeszkód, aby umowę taką podpisać.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego z 17 sierpnia 2006 r. w Lublinie (III APa 24/06) świadczenie tej samej rodzajowo pracy co określona w umowie o pracę poza normalnym czasem pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych (zlecenia, o dzieło) jest kontynuowaniem stosunku pracy w godzinach nadliczbowych.
Krok: podpisanie umowy zlecenia z własnym pracownikiem
Po uzgodnieniu warunków umowy strony tj. pracodawca oraz pracownik podpisują umowę zlecenia.