Przybysz Piotr, Zbieg egzekucji administracyjnej i egzekucji sądowej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 25 marca 2024 r.
Autor:

Zbieg egzekucji administracyjnej i egzekucji sądowej

Zbieg egzekucji administracyjnej i egzekucji sądowej

Zbieg egzekucji administracyjnej i egzekucji sądowej

Do zbiegu egzekucji administracyjnej i egzekucji sądowej dochodzi wówczas, gdy organ egzekucyjny prowadzący egzekucję administracyjną oraz organ prowadzący egzekucję sądową wobec tego samego zobowiązanego, dokonały zajęcia tej samej nieruchomości, rzeczy ruchomej lub prawa majątkowego (art. 62 u.p.e.a.). W konsekwencji organy te konkurują ze sobą o to, kto zrealizuje zajęcie egzekucyjne. Możliwy jest również zbieg egzekucji i zabezpieczenia (zob. art. 69a § 1a u.p.e.a.).

Zbieg egzekucji administracyjnej i sądowej nie wstrzymuje czynności egzekucyjnych (art. 62a u.p.e.a.). Jeżeli zajęte kwoty w dniu realizacji zajęcia nie wystarczają na pokrycie egzekwowanych należności pieniężnych, to dłużnik zajętej wierzytelności postępuje w sposób określony w art. 69a § 1 u.p.e.a., to jest przekazuje środki pieniężne:

a) organowi egzekucyjnemu, który pierwszy dokonał zajęcia, a w razie niemożności ustalenia tego pierwszeństwa - organowi, który dokonał zajęcia na poczet należności pieniężnych w wyższej kwocie, albo

b) administracyjnemu organowi egzekucyjnemu - w przypadku zbiegu egzekucji, o którym mowa w art. 62 § 2, albo

c) sądowemu organowi egzekucyjnemu - w przypadku zbiegu egzekucji, o którym mowa w art. 62 § 3 i 4.

Równocześnie dłużnik zajętej wierzytelności pod rygorem odpowiedzialności za szkodę, niezwłocznie zawiadamia o zbiegu egzekucji właściwe organy egzekucyjne, wskazując datę doręczenia zawiadomień o zajęciach dokonanych przez te organy i wysokość należności, na poczet których zajęcia zostały dokonane.

Jeżeli doszło do zbiegu egzekucji i zajęte kwoty nie wystarczają na pokrycie egzekwowanych należności pieniężnych, to zobowiązany w przypadku zbiegu egzekucji do ruchomości albo prawa majątkowego, którego warunkiem wykonywania jest posiadanie dokumentu, pod rygorem odpowiedzialności za szkodę, niezwłocznie zawiadamia o zbiegu egzekucji właściwe organy egzekucyjne, wskazując datę doręczenia zawiadomień o zajęciach dokonanych przez te organy i wysokość należności, na poczet których zajęcia zostały dokonane (art. 69a § 2 u.p.e.a.).

Organ egzekucyjny na podstawie informacji przekazanych przez dłużnika zajętej wierzytelności ustala, mając na uwadze reguły określone w art. 62 u.p.e.a. oraz art. 62e u.p.e.a., który organ będzie prowadzić łącznie egzekucję i w zależności do tych ustaleń podejmuje stosowne działania.

Krok: stwierdzenie zbiegu egzekucji administracyjnej i sądowej

Zbieg egzekucji administracyjnej i egzekucji sądowej polega na tym, że administracyjny organ egzekucyjny oraz organ prowadzący egzekucję sądową przeciwko temu samemu zobowiązanemu, zastosowały środek egzekucyjny wobec tej samej nieruchomości, rzeczy ruchomej, prawa majątkowego lub prawa niemajątkowego (art. 62 u.p.e.a.).

Zbieg dwóch egzekucji administracyjnych został unormowany odrębnie w art. 63 u.p.e.a.

Nie dochodzi do zbiegu egzekucji, jeżeli zastosowano środki egzekucyjne wobec tej samej rzeczy lub prawa majątkowego, ale nie są to egzekucje prowadzone przeciwko temu samemu zobowiązanemu.

Sam zamiar zastosowania środka egzekucyjnego wobec rzeczy lub prawa majątkowego, wobec którego inny organ egzekucyjny wcześniej zastosował środek egzekucyjny, nie powoduje zbiegu egzekucji. Jeżeli jednak zostało ustanowione zabezpieczenie, to dochodzi do zbiegu egzekucji i zabezpieczenia (zob. art. 69a § 1a u.p.e.a.).

Krok: czy wystąpił zbieg egzekucji do wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku?

Zbieg egzekucji do wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku został unormowany w szczególny sposób w art. 89a u.p.e.a. Zajęcie nadpłaty i zwrotu podatku obejmuje wszelkie wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku, zarówno istniejące w chwili zajęcia, jak i powstałe po zajęciu (wierzytelności przyszłe). W odniesieniu do wierzytelności przyszłych do zbiegu dochodzi zatem z chwilą zaistnienia podstaw do zwrotu nadpłaty lub zwrotu podatku, a nie z chwilą zajęcia wierzytelności z tego tytułu.

Zbieg egzekucji administracyjnej i egzekucji sądowej organ egzekucyjny organ egzekucyjny czy jest to kolejny zbieg egzekucji? czy administracyjny organ egzekucyjny dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie? czy można ustalić, który organ egzekucyjny dokonał zajęcia jako pierwszy? czy administracyjny organ egzekucyjny dokonał zajęcia jako pierwszy? stwierdzenie zbiegu egzekucji administracyjnej i sądowej czy wystąpił zbieg egzekucji do wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku? możliwy dalszy tok postępowania przekazanie środków pieniężnych na zasadach określonych w art. 89a u.p.e.a. administracyjny organ egzekucyjny prowadzi łącznie egzekucję czy egzekucja sądowa dotyczy świadczeń, o których mowa w art. 62 § 3 u.p.e.a.? czy egzekucja jest prowadzona na podstawie jednolitego tytułu wykonawczego albo zagranicznego tytułu wykonawczego? sądowy organ egzekucyjny prowadzi łącznie egzekucję tak nie tak nie nie tak nie tak tak nie komornik organ egzekucyjny nie tak nie tak