Kędziora Robert, Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania
Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania
Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania
Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania
Instytucja zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłego prowadzenia postępowania jest swoistym środkiem prawnym typu nadzorczego. Stanowi remedium na zjawisko inercji w postępowaniu administracyjnym. Środek zaskarżenia przewidziany w art. 37 § 1 k.p.a. uruchamia postępowanie akcesoryjne, którego przedmiotem jest weryfikacja sprawności i szybkości działania organu w konkretnej sprawie. Odnosi się więc on jednoznacznie do wewnętrznej organizacji działania organu i może w efekcie prowadzić do podjęcia działań o charakterze organizatorskim. Przepis art. 38 k.p.a. wskazuje zaś na ścisły związek pomiędzy omawianą instytucją a odpowiedzialnością pracowniczą, jaka może zostać w rezultacie uruchomiona.
Pod użytym w diagramie oraz wskazówkach praktycznych pojęciem „zażalenia” należy również rozumieć „wezwanie do usunięcia naruszenia prawa”, o ile nic innego nie wynika z kontekstu.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wniesienie zażalenia
W postępowaniu administracyjnym stronie przysługują procesowe środki ochrony w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie lub w sytuacji przewlekłego prowadzenia postępowania. Strona może bowiem wnieść zażalenie do organu wyższego stopnia, a jeśli nie ma takiego organu - może wystąpić do organu prowadzącego sprawę z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. Przedmiotem zaskarżenia może być albo stan „niezałatwienia sprawy w terminie” albo „przewlekłe prowadzenie postępowania”. Wydaje się, że strona nie musi precyzować czy wnosi zażalenie na „niezałatwienie sprawy w terminie” czy na „przewlekłość postępowania”. Rolą strony jest jedynie wyartykułowanie niezadowolenia z braku rozstrzygnięcia, pomimo upływu wystarczającego - w ocenie strony - czasu. Biorąc zaś pod uwagę zasadę legalizmu (art. 6 k.p.a.) i zasadę budzenia zaufania (art. 8 k.p.a.) zadaniem organu będzie weryfikacja zażalenia pod kątem wszystkich przesłanek określonych w art. 37 § 1 k.p.a.
Krok: odebranie zażalenia
Zażalenie jest podaniem w rozumieniu art. 63 § 1 k.p.a. i w związku z tym może być wniesione we wszystkich przewidzianych w tym przepisie formach.