Kędziora Robert, Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r. do: 31 maja 2017 r.
Autorzy:

Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania

Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania

Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania

Instytucja zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłego prowadzenia postępowania jest swoistym środkiem prawnym typu nadzorczego. Stanowi remedium na zjawisko inercji w postępowaniu administracyjnym. Środek zaskarżenia przewidziany w art. 37 § 1 k.p.a. uruchamia postępowanie akcesoryjne, którego przedmiotem jest weryfikacja sprawności i szybkości działania organu w konkretnej sprawie. Odnosi się więc on jednoznacznie do wewnętrznej organizacji działania organu i może w efekcie prowadzić do podjęcia działań o charakterze organizatorskim. Przepis art. 38 k.p.a. wskazuje zaś na ścisły związek pomiędzy omawianą instytucją a odpowiedzialnością pracowniczą, jaka może zostać w rezultacie uruchomiona.

Pod użytym w diagramie oraz wskazówkach praktycznych pojęciem „zażalenia” należy również rozumieć „wezwanie do usunięcia naruszenia prawa”, o ile nic innego nie wynika z kontekstu.

Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub przewlekłe prowadzenie postępowania organ organ zarządzenie czynności dyscyplinująco - organizatorskich postanowienie o wyznaczeniu terminu ze stwierdzeniem rażącego naruszenia prawa postanowienie o wyznaczeniu terminu bez stwierdzenia rażącego naruszenia prawa pozostawienie podania bez rozpoznania przekazanie podania według właściwości sprawdzenie wymogów formalnych zażalenia badanie właściwości organu odebranie zażalenia postanowienie o wyznaczenie terminu weryfikacja zasadności zażalenia ocena stopnia nieterminowości postanowienie o odmowie uznania zażalenia za uzasadnione strona strona odebranie postanowienia wniesienie zażalenia spełnia nie spełnia właściwy niewłaściwy stwierdzenie przewlekłości stwierdzenie nieterminowości nieuzasadnione z rażącym naruszeniem prawa bez rażącego naruszenia prawa

Krok: wniesienie zażalenia

W postępowaniu administracyjnym stronie przysługują procesowe środki ochrony w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie lub w sytuacji przewlekłego prowadzenia postępowania. Strona może bowiem wnieść zażalenie do organu wyższego stopnia, a jeśli nie ma takiego organu - może wystąpić do organu prowadzącego sprawę z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. Przedmiotem zaskarżenia może być albo stan „niezałatwienia sprawy w terminie” albo „przewlekłe prowadzenie postępowania”. Wydaje się, że strona nie musi precyzować czy wnosi zażalenie na „niezałatwienie sprawy w terminie” czy na „przewlekłość postępowania”. Rolą strony jest jedynie wyartykułowanie niezadowolenia z braku rozstrzygnięcia, pomimo upływu wystarczającego - w ocenie strony - czasu. Biorąc zaś pod uwagę zasadę legalizmu (art. 6 k.p.a.) i zasadę budzenia zaufania (art. 8 k.p.a.) zadaniem organu będzie weryfikacja zażalenia pod kątem wszystkich przesłanek określonych w art. 37 § 1 k.p.a.

Krok: odebranie zażalenia

Zażalenie jest podaniem w rozumieniu art. 63 § 1 k.p.a. i w związku z tym może być wniesione we wszystkich przewidzianych w tym przepisie formach.