Dauter-Kozłowska Agnieszka, Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 5 października 2021 r.
Autorzy:

Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne

Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne

Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne

Znaczenie przepisów k.p.a. dotyczących zawiadomienia w formie publicznego obwieszczenia sprowadza się do określenia podstawowych reguł tego sposobu doręczeń stosowanych wówczas, gdy przepis szczególny nie określa w sposób odmienny lub wyczerpujący wszystkich elementów niezbędnych dla skuteczności zawiadomienia. Omawiana instytucja ma charakter nadzwyczajny, stanowi odstępstwo od zasad przyjętych w art. 39-48 k.p.a., dlatego obowiązkiem organu stosującego tę formę powiadamiania jest wykazanie, że spełnione zostały przesłanki zawarte w przepisie przewidującym ten sposób doręczenia (por. wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2009 r., II OSK 939/08, LEX nr 563566).

Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne organ organ zawiadamianie stron na zasadach ogólnych pisemne uprzedzenie stron o publicznym ogłaszaniu czy liczba stron przekracza 20? doręczenie uważa się za dokonane czy przepis szczególny dopuszcza publiczne ogłoszenie? udostępnienie pisma w BIP konieczność doręczenia pisma w postępowaniu administracyjnym dopuszczalne formy ogłoszenia publiczne obwieszczenie inna zwyczajowo przyjęta forma publicznego ogłoszenia upływ 14 dni tak nie tak nie

Krok: konieczność doręczenia pisma w postępowaniu administracyjnym

Z dniem 5 października 2021 r., wraz z wejściem w życie ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2320; dalej „ustawa nowelizująca”) - zasadą jest obowiązek organu administracji publicznej doręczania pism na adres do doręczeń elektronicznych, chyba że doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu albo w siedzibie organu. W przypadku gdy powyższe nie będzie możliwe w związku z nieposiadaniem przez adresata adresu do doręczeń elektronicznych, organ doręczy pisma z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej albo przez swoich pracowników lub inne upoważnione osoby lub organy. Dopiero w sytuacji, kiedy niemożliwe będzie zarówno doręczenie elektroniczne z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, jak również skorzystanie z publicznej usługi hybrydowej, organ doręczy pisma przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.

Zanim jednak organ przystąpi do doręczania pism stronom na zasadach ogólnych, powinien uprzednio zweryfikować, czy w konkretnym przypadku nie zachodzą podstawy zastosowania szczególnego trybu, jakim jest instytucja publicznego ogłoszenia z art. 49–49b k.p.a.

Krok: czy przepis szczególny dopuszcza publiczne ogłoszenie?

Przewidziane w art. 49 k.p.a. zawiadomienie o czynnościach organu w formie ogłoszenia, możliwe jest w przypadku, gdy taką formę przewiduje przepis szczególny. Przepis szczególny może formułować taką formę zawiadomienia jako obligatoryjną (np. art. 5a ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane) albo fakultatywną (np. art. 94 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami). Zakres przedmiotowy ogłoszenia, o którym mowa w art. 49 k.p.a., nie został ograniczony. Obejmuje zarówno „decyzje”, jak i wszystkie „inne czynności organu” (np. postanowienia, zawiadomienia). W aspekcie podmiotowym ogłoszenie kierowane jest do „stron” postępowania. Przepis art. 49 k.p.a. wprowadza uproszczony tryb zawiadamiania. Nie ogranicza natomiast prawa strony do informacji. Dlatego też przedmiotem ogłoszenia powinna być treść czynności, a nie sama informacja o fakcie jej podjęcia.