Kędziora Robert, Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne
Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne
Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne
Zawiadomienie poprzez ogłoszenie publiczne
Znaczenie przepisów k.p.a. dotyczących zawiadomienia w formie publicznego obwieszczenia sprowadza się do określenia podstawowych reguł tego sposobu doręczeń stosowanych wówczas, gdy przepis szczególny nie określa w sposób odmienny lub wyczerpujący wszystkich elementów niezbędnych dla skuteczności zawiadomienia. Omawiana instytucja ma charakter nadzwyczajny, stanowi odstępstwo od zasad przyjętych w art. 39-48 k.p.a., dlatego obowiązkiem organu stosującego tę formę powiadamiania jest wykazanie, że spełnione zostały przesłanki zawarte w przepisie przewidującym ten sposób doręczenia (por. wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2009 r., II OSK 939/08, LEX nr 563566).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną, podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: konieczność zawiadomienia stron o czynnościach organu
Reguły zawiadamiania stron o czynnościach organu normują zasadniczo przepisy art. 39-48 k.p.a., z których wynika obowiązek doręczania pism za pokwitowaniem. Zanim jednak organ przystąpi do doręczania pism stronom na zasadach ogólnych, powinien uprzednio zweryfikować, czy w konkretnym przypadku nie zachodzą podstawy zastosowania szczególnego trybu, jakim jest instytucja publicznego ogłoszenia z art. 49–49b k.p.a.
Krok: czy przepis szczególny dopuszcza publiczne ogłoszenie?
Przewidziane w art. 49 k.p.a. zawiadomienie o czynnościach organu w formie ogłoszenia, możliwe jest w przypadku, gdy taką formę przewiduje przepis szczególny. Przepis szczególny może formułować taką formę zawiadomienia jako obligatoryjną (np. art. 5a ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane) albo fakultatywną (np. art. 94 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami). Zakres przedmiotowy ogłoszenia, o którym mowa w art. 49 k.p.a., nie został ograniczony. Obejmuje zarówno „decyzje”, jak i wszystkie „inne czynności organu” (np. postanowienia, zawiadomienia). W aspekcie podmiotowym ogłoszenie kierowane jest do „stron” postępowania. Przepis art. 49 k.p.a. wprowadza uproszczony tryb zawiadamiania. Nie ogranicza natomiast prawa strony do informacji. Dlatego też przedmiotem ogłoszenia powinna być treść czynności, a nie sama informacja o fakcie jej podjęcia.