Niewiadomski Zygmunt, Zawiadomienie o wydaniu decyzji w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 13 maja 2021 r.
Autorzy:

Zawiadomienie o wydaniu decyzji w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Zawiadomienie o wydaniu decyzji w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Zawiadomienie o wydaniu decyzji w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Na organie właściwym do wydania ZRID ciąży obowiązek poinformowania o wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Mieć należy na względzie, iż niewłaściwe jest utożsamianie instytucji zawiadomienia o wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej z instytucją doręczenia decyzji. Zawiadomienie jest swoistym odstępstwem o zasady oficjalności doręczeń przewidzianym w k.p.a. (P. Antoniak, M. Cherka, Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz, komentarz do art. 11f, WKP 2012 r.). Obowiązek doręczenia wydanej decyzji dotyczy wyłącznie doręczenia zezwolenia wnioskodawcy. Pozostałe strony postępowania zawiadamiane są o wydanej decyzji w formie obwieszczenia lub zawiadomienia doręczanego na adres wskazany w katastrze nieruchomości. Zawiadomienie o wydanej decyzji ZRID nie zawiera treści rozstrzygnięcia, a wskazanie miejsca, w którym można zapoznać się z jego treścią. „Zawiadomienie posiada jedynie walor informacyjny, bez możliwości wywodzenia z faktu jego doręczenia skutków procesowych doręczenia decyzji. Skuteczność domniemanego prawnie doręczenia decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej właścicielom i użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych skutkami prawnymi tej decyzji związana jest zatem z publicznym zawiadamianiem o wydaniu decyzji, poprzez (…) obwieszczenia w urzędzie organu wydającego tę decyzję, w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg w ich obszarze projektowanej drogi publicznej, na stronach internetowych tych gmin i w prasie lokalnej” (z uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 maja 2014 r., II SA/Kr 315/14, LEX nr 1467855 i przywołane tam orzeczenia).

Zawiadomienie o wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej należy analizować z punktu widzenia m.in. ustalenia terminu na złożenie odwołania od decyzji w sprawie ZRID (na ten temat vide: np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 listopada 2010 r., VII SA/Wa 1471/10, LEX nr 759997).

Przepis art. 11f ust. 3 ustawy z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych rozróżnia trzy kategorie podmiotów w zakresie sposobu zawiadamiania o wszczęciu postępowania oraz o wydaniu decyzji kończącej postępowanie. Do pierwszej kategorii należy wnioskodawca inwestycji drogowej, któremu przysługują najszersze uprawnienia, drugą grupę stanowią dotychczasowi właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, które to nieruchomości lub ich części (według katastru nieruchomości) stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Do trzeciej grupy należą zaś pozostałe strony postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy.

W art. 11f ust. 3 ustawy z 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych przewidziano trzy niezależne od siebie sposoby zawiadamiania o wydaniu decyzji:, po pierwsze doręczenie decyzji, po drugie, doręczenie zawiadomienia o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, - po trzecie, zawiadomienie w drodze obwieszczeń - odpowiednio w urzędzie wojewódzkim lub starostwie powiatowym oraz w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg drogi, na stronach internetowych tych gmin, a także w prasie lokalnej. Pierwsza forma dotyczy wyłącznie wnioskodawcy; tylko wnioskodawcy doręcza się decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Właścicielom i użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie tej decyzji doręcza się zawiadomienie o wydaniu decyzji - ta forma miała zastosowanie w stosunku do Skarżącej. Pozostałe strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia. (vide tezy Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 17 listopada 2016 r., II SA/Bk 751/15, LEX nr 2165513).

Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów rozstrzygnął wątpliwości co do relacji, a co za tym idzie, skutków prawnych doręczanego właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu nieruchomości zawiadomienia o wydaniu ZRID w stosunku do zawiadomienia o tym fakcie w trybie przewidzianym w art. 49 k.p.a. stwierdzając co następuje: „Stosownie do art. 11f ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2031), doręczenie dotychczasowemu właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu zawiadomienia o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na adres wskazany w katastrze nieruchomości nie wyłącza w stosunku do tych osób skutków zawiadomienia o wydaniu decyzji w drodze publicznego ogłoszenia, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.). (vide teza Uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lutego 2017 r., II OPS 2/16, LEX nr 2231046). 

Ustawodawca ustanawia dodatkowe wymagania dotyczące zawiadomienia o wydaniu decyzji w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej poprzedzonej wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowania realizacji inwestycji drogowej. Organ administracyjny, niezwłocznie po wydaniu ZRID podaje do publicznej wiadomości informacje o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, a także udostępnia na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu treść tej decyzji. W informacji wskazuje się dzień udostępnienia treści decyzji.

Zawiadomienie o wydaniu decyzji w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) organ właściwy do wydania ZRID organ właściwy do wydania ZRID czy są spadkobiercy właścicieli, użytkowników wieczystych nieruchomości objętych ZRID, którzy mogą wykazać się prawem do spadku? pisemne zawiadomienie właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości objętych ZRID czynności organu pisemne zawiadomienie spadkobierców zawiadomienie starosty lub wojewody, na którego obszarze właściwości będzie także realizowana planowana droga czy nieruchomość, na której realizowana będzie inwestycja drogowa ma uregulowany stan prawny? brak dalszych zawiadomień obowiązki organu powstanie obowiązku zawiadomienia o wydaniu ZRID sformułowanie zawiadomienia doręczenie ZRID wnioskodawcy zawiadomienie pozostałych stron postępowania w formie obwieszczenia czy planowana droga będzie wykraczać poza obszar jednego powiatu województwa? tak nie nie tak tak nie

Krok: powstanie obowiązku zawiadomienia o wydaniu ZRID

Zgodnie z treścią ust. 3 art. 11f specustawy drogowej, organ właściwy do wydania ZRID zobligowany jest zawiadomić o wydaniu zezwolenia wnioskodawcę oraz pozostałe strony postępowania. Winien to uczynić niezwłocznie po wydaniu ZRID.

Krok: sformułowanie zawiadomienia

Zawiadomienie o wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, zgodnie z treścią art. 11f ust. 4 specustawy drogowej winno określać miejsce, w którym strony mogą zapoznać się z treścią decyzji. Ponadto zawiadomienie winno zawierać wskazanie organu, który wydał ZRID, określenie inwestycji drogowej, której zezwolenie dotyczy oraz wskazanie nieruchomości objętych decyzją. Ze względu na obowiązek informacyjny wynikający z art. 9 k.p.a., zawiadomienie winno zawierać również informacje wynikające z treści art. 18 specustawy drogowej, w szczególności ust. 1e ww. przepisu.