Klatka Jędrzej, Zawarcie umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2017 r. do: 5 września 2019 r.
Autorzy:

Zawarcie umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Zawarcie umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Zawarcie umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Odbieranie odpadów komunalnych odbywa się na podstawie umowy zawieranej przez gminę z podmiotem wyłonionym w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na odbiór lub na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Zawarcie umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości organ organ upływ czasu trwania umowy wybór kolejnego wykonawcy i zawarcie z nim umowy wypowiedzenie umowy / odstąpienie od umowy rozwiązanie umowy zorganizowanie nowego postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego wybór podmiotu odbierającego odpady komunalne i zawarcie z nim umowy wygaśnięcie umowy jaki był przedmiot postępowania w sprawie zamówienia publicznego? umowa na odbiór odpadów umowa na odbiór i zagospodarowanie zorganizowanie nowego postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego okoliczności wpływające na czas trwania umowy zamówienie publiczne na sam odbiór zamówienie publiczne na odbiór i zagospodarowanie

Krok: wybór podmiotu odbierającego odpady komunalne i zawarcie z nim umowy

Celem postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na odbieranie odpadów lub na odbieranie i zagospodarowanie odpadów od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w razie podjęcia przez radę gminy odpowiedniej uchwały - także od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jest wybranie najkorzystniejszej oferty i zawarcie z wyłonionym w tym trybie przedsiębiorcą umowy na odbiór odpadów komunalnych (patrz również Zorganizowanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Umowa w imieniu gminy podpisywana jest przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Jak wskazuje się w piśmiennictwie, zawierana z wyłonionym przedsiębiorcą umowa na odbieranie lub na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych nie jest typową umową zlecenia uregulowaną w przepisach art. 734–751 k.c. ani też typową umową zawieraną na podstawie art. 750 k.c., zgodnie z którym do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Przy czym, wskazane powyżej przepisy kodeksu cywilnego znajdują zastosowanie do tej umowy (por. M. Walny, Prawidłowe konstruowanie umów, Wspólnota 2011, nr 46, s. 20).

Wykonywanie przez przedsiębiorcę czynności polegających na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niewątpliwie jest usługą. Charakterystyka tej czynności przypomina również umowę o dzieło, w której to niezbędne jest, aby starania przyjmującego zamówienie doprowadziły w przyszłości do konkretnego, indywidualnie oznaczonego rezultatu, jako koniecznego do osiągnięcia, podczas gdy umowa zlecenia jest umową starannego działania. Oznacza to, że zleceniobiorca jest zobowiązany do zachowania przy jej wykonywaniu należytej staranności, co nie musi koniecznie doprowadzić do osiągnięcia zamierzonego rezultatu. Innymi słowy odpowiedzialność kontraktowa przyjmującego zlecenie powstanie wówczas, gdy przy wykonaniu zlecenia nie zachował wymaganej staranności, niezależnie od tego, czy oczekiwany przez dającego zlecenie rezultat nastąpił, czy też nie.

W przedmiotowej umowie na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niewątpliwie istotny jest rezultat, to jest odebranie odpadów. Jest to jednak również stała realizacja usług, dlatego też w piśmiennictwie wskazuje się, że umowa ta ma charakter umowy mieszanej (por. M. Walny, Prawidłowe konstruowanie umów, Wspólnota 2011, nr 46, s. 20).

Krok: jaki był przedmiot postępowania w sprawie zamówienia publicznego?

Po przeprowadzeniu postepowania w sprawie zamówienia publicznego pomiędzy gminą a wybranym wykonawcą zawierana jest umowa na odbieranie lub umowa na odbieranie i zagospodarowanie odpadów od właścicieli nieruchomości - w zależności od tego, jaki był przedmiot postępowania w sprawie zamówienia publicznego.