Niewiadomski Zygmunt, Zawarcie porozumienia w sprawie usunięcia drzew i krzewów z terenów leśnych przeznaczonych pod budowę drogi publicznej
Zawarcie porozumienia w sprawie usunięcia drzew i krzewów z terenów leśnych przeznaczonych pod budowę drogi publicznej
Zawarcie porozumienia w sprawie usunięcia drzew i krzewów z terenów leśnych przeznaczonych pod budowę drogi publicznej
Zawarcie porozumienia w sprawie usunięcia drzew i krzewów z terenów leśnych przeznaczonych pod budowę drogi publicznej
Dla zastosowania procedury przewidzianej w art. 20b specustawy drogowej, zawarcia porozumienia w sprawie usunięcia drzew lub krzewów z nieruchomości przeznaczonej pod realizację inwestycji drogowej, muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze nieruchomości, zgodnie z treścią decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, muszą stać się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Po drugie, nieruchomości te muszą być w zarządzie Lasów Państwowych. Zasady i termin usunięcia drzew i krzewów z nieruchomości normuje porozumienie zawarte między zarządcą drogi a Lasami Państwowymi. Ustawodawca zobowiązuje Lasy Państwowe do nieodpłatnego usunięcia drzew i krzewów z nieruchomości. Ekwiwalentem z tego tytułu ma być możliwość zatrzymania przez Lasy Państwowe usuwanego drewna. Procedura ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do drzew i krzewów. Definicję legalną pojęć, odpowiednio, „drzewo” i „krzew” zawiera art. 5 pkt 26a i 26b u.o.p.
Na uwagę zasługuje teza wyroku NSA, zgodnie z którą wartość pozyskanego drewna obniża wysokość należnego Lasom Państwowym odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości na potrzeby realizacji inwestycji drogowej. Jak stwierdził Sąd – „Skoro Lasy Państwowe otrzymują po myśli art. 20b ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych drewno pozyskane z wycinki drzew i krzewów, to w tym zakresie nie powstaje po ich stronie szkoda, która jest przecież warunkiem powstania prawa do odszkodowania” (teza wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 października 2014 r., I OSK 514/13, LEX nr 1591037).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: ustalenie konieczności usunięcia drzew i krzewów
Podstawą ustalenia konieczności usunięcia drzew lub krzewów z nieruchomości przeznaczonej pod realizację inwestycji drogowej jest ostateczna decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej lub decyzja ZRID, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Podstawą prawną nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej jest przepis art. 17 ust. 1 specustawy drogowej.
Krok: czy nieruchomości objęte koniecznością usunięcia drzew i krzewów stają się własnością SP lub j. s. t.?
Zgodnie z treścią art. 11f ust. 1 pkt 6 specustawy drogowej decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wskazuje nieruchomości, które przechodzą na własność Skarbu Państwa lub właściwych miejscowo jednostek samorządu terytorialnego.