Skubiszak-Kalinowska Irena, Zastrzeżenie ubiegania się o zawarcie umowy koncesji przez zakłady pracy chronionej

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 14 grudnia 2016 r.
Autorzy:

Zastrzeżenie ubiegania się o zawarcie umowy koncesji przez zakłady pracy chronionej

Zastrzeżenie ubiegania się o zawarcie umowy koncesji przez zakłady pracy chronionej

Zastrzeżenie ubiegania się o zawarcie umowy koncesji przez zakłady pracy chronionej

Dyspozycja art. 34 ust. 1 u.k.r.b.u. wskazuje, że zamawiający będzie mógł zastrzec, iż o zawarcie umowy koncesji mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej lub inni wykonawcy, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo w rozumieniu właściwych przepisów państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub osób defaworyzowanych. Przepis ten przyznaje zatem zamawiającym uprawnienie do zastrzeżenia kryteriów kwalifikacji na rzecz określonych kategorii wykonawców. Grupy te tworzą zakłady pracy chronionej oraz podmioty skupiające się w swojej działalności na integracji społecznej i zawodowej „środowisk defaworyzowanych”. Regulacje dotyczące tzw. zastrzeżonych umów koncesji stanowią jeden z instrumentów wspierających integrację społeczną i zawodową (szerzej zobacz I. Skubiszak – Kalinowska [w:] I. Skubiszak – Kalinowska, E. Wiktorowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 r. str. 273 i n.).

Krok: przystąpienie do opracowania ogłoszenia o koncesji

Na mocy art. 34 ust. 1 u.k.r.b.u. zamawiającym przyznane zostało uprawnienie do zastrzegania, że o zawarcie umowy koncesji mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej lub inni wykonawcy, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo w rozumieniu właściwych przepisów państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub osób defaworyzowanych. Sięgając pomocniczo do p.z.p. wskazać można, że do tej kategorii zaliczyć można by m.in.: osoby niepełnosprawne, bezrobotnych, osoby pozbawione wolności lub osoby zwalniane z zakładów karnych, mające trudności w integracji ze środowiskiem, osoby z zaburzeniami psychicznymi, osoby bezdomne, osoby, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, osoby do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadające status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia, osoby będące członkami mniejszości znajdującej się w niekorzystnej sytuacji, w szczególności będących członkami mniejszości narodowych i etnicznych (szerzej zobacz I. Skubiszak – Kalinowska [w:] I. Skubiszak – Kalinowska, E. Wiktorowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 r. str. 252). Zastrzeżenie, o którym mowa powyżej, musi zostać zawarte w ogłoszeniu o koncesji albo we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym. W takim przypadku zamawiający zobligowany jest określić w ogłoszeniu o koncesji minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia ww. osób, nie mniejszy niż 30% osób zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców, o których mowa powyżej.

Zastrzeżenie ubiegania się o zawarcie umowy koncesji przez zakłady pracy chronionej zamawiający zamawiający przystąpienie do opracowania ogłoszenia o koncesji czy wprowadzać zastrzeżenie o podmiotach szczególnych? brak dodatkowego zastrzeżenia wprowadzenie dodatkowego zastrzeżenia kontynuacja postępowania z uwzględnieniem dodatkowego zastrzeżenia nie tak

Krok: czy wprowadzać zastrzeżenie o podmiotach szczególnych?

Mając na uwadze powyższe zamawiający podejmuje decyzję, czy dodatkowe zastrzeżenia dotyczące zakładów pracy chronionej zostaną przez niego ustalone na potrzeby tego konkretnego postępowania, czy też nie.