Skubiszak-Kalinowska Irena, Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego
Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego
Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego
Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego
Specyfika kontraktów w formule PPP wskazuje, że najbardziej odpowiednie do wyboru partnera prywatnego są procedury negocjacyjne, w szczególności dialog konkurencyjny, rekomendowany przez Komisję Europejską. Ten tryb udzielenia zamówienia publicznego jest na tyle elastyczny, że nie wymaga jakichkolwiek modyfikacji w przypadku realizacji partnerstwa publiczno-prywatnego - dlatego zalecane jest w tym wypadku stosowanie wprost p.z.p.
Dialog konkurencyjny polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, podmiot publiczny prowadzi z wybranymi przez siebie partnerami prywatnymi dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert, na podstawie rozwiązań przedstawionych podczas dialogu, przekazując jednocześnie specyfikację istotnych warunków zamówienia. Badanie i ocena ofert odbywa się na zasadach określonych w p.z.p.
Krok: wybór trybu dialogu konkurencyjnego
Procedura dialogu konkurencyjnego opisana jest w art. 60a–60e p.z.p. Jest to stosunkowo nowy tryb i został wprowadzony w celu przystosowania polskiego prawa do unijnego – art. 29 dyrektywy 2004/18/WE, gdzie jest mowa o dialogu konkurencyjnym. W dyrektywie 2014/24/UE tryb ten reguluje art. 30.
W dialogu konkurencyjnym wyszczególnia się trzy etapy:
1) pierwszy rozpoczynający się od publikacji ogłoszenia zgodnie z ogólnymi zasadami p.z.p., który ma na celu wyłonienie wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia, tj. spełniających warunki udziału w postępowaniu, oraz ewentualnie utworzenie rankingu wykonawców, czyli ich kwalifikację podmiotową;
2) drugi, obejmujący zaproszenie do dialogu wyłonionych w wyniku oceny podmiotowej wykonawców i jego prowadzenie aż do momentu dookreślenia przedmiotu zamówienia oraz uwarunkowań związanych z udzieleniem zamówienia i jego realizacją;
3) ostatni, obejmujący zaproszenie do składania ofert wykonawców biorących udział w dialogu w oparciu o przygotowaną przez zamawiającego SIWZ i mający na celu wybór oferty najkorzystniejszej.
Nowelizacja z 22 czerwca 2016 r. wprowadziła fakultatywną możliwość przeprowadzenia jeszcze czwartego etapu, którego przedmiotem są negocjacje ostatecznych warunków umowy (art. 60f p.z.p.) (zob. I. Skubiszak–Kalinowska [w:] I. Skubiszak–Kalinowska, E. Wiktorowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 r., s. 637).
Krok: opracowanie ogłoszenia o zamówieniu
W związku z odesłaniem do art. 48 ust. 2 p.z.p ogłoszenie o zamówieniu w trybie dialogu konkurencyjnego, zawiera co najmniej:
1) nazwę (firmę) i adres partnera publicznego;
2) określenie trybu zamówienia;
3) określenie przedmiotu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych;
4) informację o możliwości złożenia oferty wariantowej;
5) termin wykonania zamówienia;
6) warunki udziału w postępowaniu, kryteria selekcji, jeżeli są ustalone oraz podstawy wykluczenia;
7) wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć partnerowi prywatnemu w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji, jeżeli są ustalone oraz brak podstaw wykluczenia
8) liczbę partnerów prywatnych, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert;
10) informację na temat wadium;
11) kryteria oceny ofert i ich znaczenie (z zaznaczeniem, że jeżeli ze względu na złożoność zamówienia nie można, na tym etapie postępowania, ustalić znaczenia kryteriów oceny ofert, w ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający podaje kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego – a wymogu tego, odpowiadającego art. 48 ust. 2 pkt 10 p.z.p., nie stosuje się);
12) termin na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz adres na który wnioski muszą być złożone;
14) informację o zamiarze zawarcia umowy ramowej;
15) informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej wraz z adresem strony internetowej, na której będzie prowadzona aukcja elektroniczna;
16) informację o przewidywanych zamówieniach, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 p.z.p. lub art. 134 ust. 6 pkt 3 p.z.p., jeżeli podmiot publiczny przewiduje udzielenie takich zamówień;
17) informację o zamiarze ustanowienia dynamicznego systemu zakupów wraz z adresem strony internetowej, na której będą zamieszczone dodatkowe informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów. W przypadku dialogu konkurencyjnego ogłoszenie o zamówieniu – w związku z brzmieniem art. 60c ust. 1 p.z.p.- zawiera również:
1) opis potrzeb i wymagań podmiotu publicznego określonych w sposób umożliwiający przygotowanie się partnerów prywatnych do udziału w dialogu lub informację o sposobie uzyskania tego opisu;
2) informację o wysokości nagród dla partnerów prywatnych, którzy podczas dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli podmiot publiczny przewiduje nagrody;
3) wstępny harmonogram postępowania;
4) informację o podziale dialogu na etapy, jeżeli przewiduje taki podział w celu ograniczenia liczby rozwiązań, które będą przedmiotem dialogu na kolejnych etapach.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.