Skubiszak-Kalinowska Irena, Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 28 lipca 2016 r.
Autorzy:

Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego

Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego

Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego

Specyfika kontraktów w formule PPP wskazuje, że najbardziej odpowiednie do wyboru partnera prywatnego są procedury negocjacyjne, w szczególności dialog konkurencyjny, rekomendowany przez Komisję Europejską. Ten tryb udzielenia zamówienia publicznego jest na tyle elastyczny, że nie wymaga jakichkolwiek modyfikacji w przypadku realizacji partnerstwa publiczno-prywatnego - dlatego zalecane jest w tym wypadku stosowanie wprost p.z.p.

Dialog konkurencyjny polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, podmiot publiczny prowadzi z wybranymi przez siebie partnerami prywatnymi dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert, na podstawie rozwiązań przedstawionych podczas dialogu, przekazując jednocześnie specyfikację istotnych warunków zamówienia. Badanie i ocena ofert odbywa się na zasadach określonych w p.z.p.

Krok: wybór trybu dialogu konkurencyjnego

Procedura dialogu konkurencyjnego opisana jest w art. 60a–60e p.z.p. Jest to stosunkowo nowy tryb i został wprowadzony w celu przystosowania polskiego prawa do unijnego – art. 29 dyrektywy 2004/18/WE, gdzie jest mowa o dialogu konkurencyjnym. W dyrektywie 2014/24/UE tryb ten reguluje art. 30.

W dialogu konkurencyjnym wyszczególnia się trzy etapy:

1) pierwszy rozpoczynający się od publikacji ogłoszenia zgodnie z ogólnymi zasadami p.z.p., który ma na celu wyłonienie wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia, tj. spełniających warunki udziału w postępowaniu, oraz ewentualnie utworzenie rankingu wykonawców, czyli ich kwalifikację podmiotową;

2) drugi, obejmujący zaproszenie do dialogu wyłonionych w wyniku oceny podmiotowej wykonawców i jego prowadzenie aż do momentu dookreślenia przedmiotu zamówienia oraz uwarunkowań związanych z udzieleniem zamówienia i jego realizacją;

3) ostatni, obejmujący zaproszenie do składania ofert wykonawców biorących udział w dialogu w oparciu o przygotowaną przez zamawiającego SIWZ i mający na celu wybór oferty najkorzystniejszej.

Nowelizacja z 22 czerwca 2016 r. wprowadziła fakultatywną możliwość przeprowadzenia jeszcze czwartego etapu, którego przedmiotem są negocjacje ostatecznych warunków umowy (art. 60f p.z.p.) (zob. I. Skubiszak–Kalinowska [w:] I. Skubiszak–Kalinowska, E. Wiktorowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 r., s. 637).

Krok: opracowanie ogłoszenia o zamówieniu

W związku z odesłaniem do art. 48 ust. 2 p.z.p ogłoszenie o zamówieniu w trybie dialogu konkurencyjnego, zawiera co najmniej:

1) nazwę (firmę) i adres partnera publicznego;

2) określenie trybu zamówienia;

3) określenie przedmiotu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych;

4) informację o możliwości złożenia oferty wariantowej;

5) termin wykonania zamówienia;

6) warunki udziału w postępowaniu, kryteria selekcji, jeżeli są ustalone oraz podstawy wykluczenia;

7) wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć partnerowi prywatnemu w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji, jeżeli są ustalone oraz brak podstaw wykluczenia

8) liczbę partnerów prywatnych, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert;

10) informację na temat wadium;

11) kryteria oceny ofert i ich znaczenie (z zaznaczeniem, że jeżeli ze względu na złożoność zamówienia nie można, na tym etapie postępowania, ustalić znaczenia kryteriów oceny ofert, w ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający podaje kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego – a wymogu tego, odpowiadającego art. 48 ust. 2 pkt 10 p.z.p., nie stosuje się);

12) termin na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz adres na który wnioski muszą być złożone;

14) informację o zamiarze zawarcia umowy ramowej;

15) informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej wraz z adresem strony internetowej, na której będzie prowadzona aukcja elektroniczna;

16) informację o przewidywanych zamówieniach, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 p.z.p. lub art. 134 ust. 6 pkt 3 p.z.p., jeżeli podmiot publiczny przewiduje udzielenie takich zamówień;

17) informację o zamiarze ustanowienia dynamicznego systemu zakupów wraz z adresem strony internetowej, na której będą zamieszczone dodatkowe informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów. W przypadku dialogu konkurencyjnego ogłoszenie o zamówieniu – w związku z brzmieniem art. 60c ust. 1 p.z.p.- zawiera również:

1) opis potrzeb i wymagań podmiotu publicznego określonych w sposób umożliwiający przygotowanie się partnerów prywatnych do udziału w dialogu lub informację o sposobie uzyskania tego opisu;

2) informację o wysokości nagród dla partnerów prywatnych, którzy podczas dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli podmiot publiczny przewiduje nagrody;

3) wstępny harmonogram postępowania;

4) informację o podziale dialogu na etapy, jeżeli przewiduje taki podział w celu ograniczenia liczby rozwiązań, które będą przedmiotem dialogu na kolejnych etapach.

Zastosowanie dialogu konkurencyjnego w procesie wyboru partnera prywatnego partner prywatny partner prywatny niezłożenie wniosku czy partner prywatny chce złożyć wniosek? niezłożenie oferty zapoznanie się z SIWZ przygotowanie oferty przyjęcie żądania o doprecyzowanie ofery złożenie oferty zapoznanie się z zaproszeniem do dialogu udział w dialogu złożenie wniosku brak udziału w dialogu przygotowanie wniosku czy podmiot prywatny chce brać udział w dialogu? czy partner prywatny chce złożyć ofertę? doprecyzowanie treści ofert otrzymanie zaproszenia do składania ofert udział w negocjacjach z podmiotem publicznym przygotowanie do dialogu zapoznanie się z ogłoszeniem otrzymanie zaproszenia do dialogu otrzymanie zawiadomienia o wynikach oceny podmiot publiczny podmiot publiczny przygotowanie zaproszenia do składania ofert wyznaczenie terminu składania ofert opracowanie SIWZ wysłanie zaproszenia do dialogu przyjęcie oferty wysłanie zaproszenia do składania ofert wystąpienie o doprecyzowanie oferty negocjowanie ostatecznych warunków umowy przyjęcie wyjaśnień zawiadomienie o wynikach oceny spełniania warunków badanie i ocena wniosku zwrócenie wniosku czy wniosek wniesiono w terminie? przyjęcie wniosku wybór oferty najkorzystniejszej badanie i ocena oferty przeprowadzenie dialogu wybór trybu dialogu konkurencyjnego opracowanie ogłoszenia o zamówieniu przygotowanie zaproszenia do dialogu publikacja ogłoszenia o zamówieniu wyznaczenie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie tak nie tak nie tak tak nie