Musiał Krzysztof J., Zasada pisemności i formy elektronicznej
Zasada pisemności i formy elektronicznej
Zasada pisemności i formy elektronicznej
Zasada pisemności i formy elektronicznej
Procedura ma na celu przybliżenie celu istnienia zasady pisemności w systemie prawa podatkowego oraz praktyki stosowania tej zasady przez organy podatkowe.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: (!) zasada pisemności i formy elektronicznej
Zasada pisemności i formy elektronicznej jest jedną z zasad ogólnych postępowania podatkowego (zob. procedurę: Ogólne zasady postępowania podatkowego), która wiąże się z obowiązkiem organów do utrwalania czynności w formie pisemnej bądź w formie elektronicznej.
Uwaga! Ryzyko: Należy mieć na uwadze, że nie wystarczy powołać się na zasadę ogólną, lecz należy powiązać jej naruszenie z odpowiednimi przepisami stanowiącymi wykonanie danej zasady ogólnej (zob. wyrok NSA z dnia 1 marca 2013 r., II FSK 2941/12).
Krok: forma pisemna czynności
Forma pisemna pozwala na pozostawienie trwałego śladu czynności np. adnotacji, wezwania, przesłuchania świadka, rozstrzygnięcia sprawy. Forma pisemna ma zastosowanie do wszystkich elementów i czynności w postępowaniu, a nie do samego rozstrzygnięcia (decyzji czy postanowienia), co mógłby sugerować zwrot „sprawy podatkowe załatwiane są …” (zob. wyrok NSA z dnia 16 września 2010 r., I FSK 1266/09).
Nawet gdy podanie wnoszone jest ustnie (zob. art. 168 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm. - dalej o.p.) lub postanowienie jest ogłoszone ustnie (zob. art. 172 § 4 pkt 2 o.p.), organ ma obowiązek sporządzić z tej czynności protokół.