Bukowski Marcin, Zarządzanie kompetencjami

Procedury
Status:  Aktualna
Autorzy:

Zarządzanie kompetencjami

Zarządzanie kompetencjami

Zarządzanie kompetencjami

W procedurze opisano, jak wprowadzić system zarządzania kompetencjami w firmie. Całość podzielono na 4 główne kroki, których zakres określa jednocześnie kolejne tematy opisane w procedurze, są to: Identyfikacja kluczowych kompetencji firmy; Definiowanie kompetencji; Pomiar kompetencji; Planowanie zarządzania rozwojem kompetencji.

Odpowiedzialni:

Dział HR

Współpracujący:

Kadra zarządzająca

Niezależna firma konsultingowa

Zarządzanie kompetencjami Dział HR Dział HR Sformułowanie zapotrzebowania w zakresie rozwoju kompetencji Wybór form rozwijania kompetencji Stworzenie planu rozwoju kompetencji Monitoring efektów procesu rozwijania kompetencji Zarządzanie kompetencjami Identyfikacja kluczowych kompetencji firmy Definiowanie kompetencji Pomiar kompetencji Rozwijanie kompetencji

Krok: Zarządzanie kompetencjami

Podejście kompetencyjne zawiera w sobie potencjał, który integruje myślenie o strategicznych celach firmy z problematyką kadrową. Lista kluczowych kompetencji organizacji i powiązanych z nimi kompetencjami osobistymi pracujących w tej organizacji osób stanowi dobry punkt wyjścia do procesów rekrutacji, selekcji, oceny i prowadzenia polityki kadrowej. Takie „całościowe” podejście do kompetencji jest też atrakcyjne i motywujące dla pracowników nastawionych na podwyższanie swych umiejętności, poszerzanie swej odpowiedzialności, wprowadzanie innowacji. Pracownicy tacy stanowią o realnej wartości organizacji, ich wiedza jest na tyle dostrojona do potrzeb firmy, iż nie muszą się czuć zagrożeni perspektywą utraty pracy. Inwestowanie w kształcenie nowych, kompetentnych pracowników jest z punktu widzenia organizacji po prostu nieopłacalne.

Krok: Identyfikacja kluczowych kompetencji firmy

Proponowany model pozwala zidentyfikować kluczowe kompetencje firmy przez powiązanie ich z najistotniejszymi procesami zachodzącymi w firmie oraz ocenami dokonywanymi przez klientów. Aby ustalić, jakie kompetencje są potrzebne firmie, i jak nimi zarządzać, należy odpowiedzieć na dwa pytania:

1) które kompetencje powiększają wartość oferty dla klienta i które zapewniają jej przewagę nad konkurencją?

2) gdzie należy umiejscowić te kompetencje i jak zapewnić ich wykorzystanie?

Tworzenie listy konkurencyjnych aspektów produktu lub usługi:

Wstępną selekcję czynników powinni dokonać specjaliści ds. marketingu po przeanalizowaniu posiadanych danych na temat korzystania przez klientów z ofert firmy. Właściwej oceny dokonuje natomiast wyselekcjonowana grupa klientów, będąca w stanie ocenić, jakie aspekty oferty decydują o tym, iż z niej właśnie korzystają.

Drugim elementem oceny cech konkurencyjnych produktu/usługi są opinie ekspertów z zakresu znajomości rynku, na którym dana firma się porusza.

Identyfikacja procesów cząstkowych:

W celu identyfikacji procesów zachodzących w firmie konieczna jest wiedza posiadana przez osoby ze szczebla kierowniczego firmy. Szczególnie cenne mogą okazać się w tym momencie informacje posiadane przez osoby z działu zarządzania jakością w organizacji. Osoby takie mają zwykle dobry wgląd w procesy zachodzące w firmie (np. służby technologiczne). Identyfikacją owych procesów może się również zająć niezależna firma konsultingowa.

Tworzenie rankingu procesów organizacyjnych decydujących o konkurencyjności firmy:

W celu określenia, które procesy mają kluczowe znaczenie dla realizacji unikatowych produktów bądź usług, jest pomocna, zaczerpnięta z dziedziny zarządzania jakością, metoda QFD.

Identyfikacja kompetencji niezbędnych do sprawnego wykonywania procesów:

Określenie, jakie kompetencje są niezbędne do efektywnej realizacji procesów zachodzących w firmie, wymaga dobrej znajomości sposobu jej funkcjonowania. Aby uniknąć błędów w tym zakresie, warto sporządzić listę kompetencji na podstawie ocen kadry zarządzającej firmy oraz niezależnych ekspertów, którzy otrzymają wcześniej niezbędne informacje.

Pozyskiwanie listy kluczowych kompetencji:

Ostatnim krokiem procedury identyfikacji kompetencji jest uzyskanie listy kompetencji z przypisanymi im wagami. Te kompetencje, które uzyskały najwyższą punktację, należy uznać za najważniejsze dla realizacji procesów wyznaczonych we wcześniejszych etapach procedury. Kompetencje określają efektywność działania procesów. Innymi słowy, tak jak pierwszy etap procedury służył wskazaniu, jak się przekładają oczekiwania klientów na to, co się dzieje wewnątrz firmy, tak drugi etap służy ukazaniu, jakiej wiedzy i umiejętności potrzebuje firma, aby działać efektywnie.