Musiał Krzysztof J., Żądanie odpisów akt sprawy

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2012 r.
Autorzy:

Żądanie odpisów akt sprawy

Żądanie odpisów akt sprawy

Żądanie odpisów akt sprawy

Procedura ma na celu przedstawienie okoliczności związanych z wykonywaniem żądania uwierzytelnienia odpisów akt sprawy.

Żądanie odpisów akt sprawy organ podatkowy organ podatkowy wydanie stronie uwierzytelnionych odpisów otrzymanie zapłaty zrealizowanie żądania strony odebranie wniosku realizacja wniosku strony wezwanie do opłacenia kosztów realizacji wniosku oczekiwanie na potwierdzenie zapłaty kosztów strona strona odebranie wezwania do opłacenia kosztów okazanie organowi dowodu zapłaty opłacenie kosztów zrealizowanie uprawnienia zaistnienie przesłanki wglądu do akt sprawy otrzymanie uwierzytelnionych odpisów zapoznanie się z aktami sprawy złożenie wniosku o uwierzytelnienie odpisów złożenie wniosku o wydanie uwierzytelnionych odpisów oczekiwanie na doręczenie uwierzytelnionych odpisów

Krok: zaistnienie przesłanki wglądu do akt sprawy

Przesłanką wglądu w akta sprawy jest:

– zaistnienie sprawy przed organem,

– zaprowadzenie akt sprawy,

– zaistnienie potrzeby zapoznania się z treścią akt.

Wgląd w akta sprawy jest realizacją zasady czynnego udziału strony i zasady jawności postępowania dla strony.

Omawianej tematyki dotyczą następujące procedury:

– Zasada jawności

– Zasada czynnego udziału strony.

Krok: zapoznanie się z aktami sprawy

Zapoznanie się z aktami oznacza fizyczne udostępnienie całości dokumentacji znajdującej się w organie, a dotyczącej danej sprawy podatkowej. Strona zapoznaje się z aktami w obecności pracownika organu. Strona może sporządzać notatki, kopie (np. fotokopie) i odpisy (kopia oryginału).

W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy pracownicy organów, przekazując akta stronie bądź pełnomocnikowi, wyciągają z nich pewne elementy, np. twierdząc, że to są ich luźne notatki lub tzw. akta podręczne, odmawiając wglądu do nich. Taką praktykę należy ocenić zdecydowanie negatywnie, bo akta to całość dokumentacji prowadzonej przez organ, w tym wszelkie adnotacje pracowników organu.