Przybysz Piotr, Występowanie do państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego z wnioskiem o powiadomienie w zakresie należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 21 listopada 2013 r.
Autor:

Występowanie do państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego z wnioskiem o powiadomienie w zakresie należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń

Występowanie do państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego z wnioskiem o powiadomienie w zakresie należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń

Występowanie do państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego z wnioskiem o powiadomienie w zakresie należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń

Pomoc udzielana przez państwo członkowskie lub państwo trzecie może polegać na powiadomieniu podmiotu, któremu na podstawie odrębnych przepisów doręcza się decyzję, postanowienie, orzeczenie lub inny dokument wydany w Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczące należności pieniężnych. Procedura jest stosowana w zakresie należności pieniężnych wskazanych w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 1289), to jest należności pieniężnych przekazanych do egzekucji administracyjnej na podstawie ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Przepisy obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej mogą normować wyłącznie sposób postępowania polskich organów administracji publicznej, dlatego zawarta w ustawie regulacja dotycząca rozważanej problematyki nie może określać czynności organów innego państwa. Należy jednak mieć na uwadze, że dyrektywa Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń (Dz.U.UE.L.2010.84.1) jest stosowana odpowiednio w ramach przedstawianej procedury, o ile umowa międzynarodowa nie stanowi inaczej.

Powiadomienie dokonane przez państwo członkowskie lub państwo trzecie, zgodnie z przepisami regulującymi powiadomienia obowiązującymi w tym państwie, wywołuje takie same skutki, jak doręczenie takiego dokumentu zgodnie z przepisami obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej (art. 93 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych - Dz. U. z 2013 r. poz. 1289).

Krok: stwierdzenie konieczności doręczenia dokumentu

Wierzyciel lub organ uznaje za potrzebne powiadomienie podmiotu, któremu na podstawie odrębnych przepisów doręcza się decyzję, postanowienie, orzeczenie lub inny dokument wydany w Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczące należności pieniężnych. Procedura jest stosowana w zakresie należności pieniężnych wskazanych w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń (Dz. U. z 2013 r. poz. 1289), to jest należności pieniężnych przekazanych do egzekucji administracyjnej na podstawie ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Występowanie do państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego z wnioskiem o powiadomienie w zakresie należności pieniężnych, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń państwo udzielające pomocy państwo udzielające pomocy potwierdzenie otrzymania wniosku o powiadomienie realizacja wniosku otrzymanie wniosku o powiadomienie Rzeczpospolita Polska organ egzekucyjny lub wierzyciel centralne biuro łącznikowe Rzeczpospolita Polska organ egzekucyjny lub wierzyciel centralne biuro łącznikowe stwierdzenie konieczności doręczenia dokumentu czy można dokonać doręczenia dokumentu na zasadach ogólnych? doręczenie dokumentu na zasadach ogólnych weryfikacja obowiązku udzielenia pomocy rezygnacja z wystąpienia o powiadomienie wniosek o powiadomienie weryfikacja obowiązku udzielenia pomocy otrzymanie potwierdzenia wpływu wniosku wysłanie wniosku o powiadomienie przetłumaczenie dokumentów uzupełnienie wniosku o niezbędne informacje otrzymanie informacji dotyczących doręczenia dokumentu rezygnacja z wystąpienia o powiadomienie nie ma obowiązku obowiązek istnieje tak nie nie ma obowiązku obowiązek istnieje

Krok: czy można dokonać doręczenia dokumentu na zasadach ogólnych?

Dokumenty powinny być doręczane w sposób zgodny z odrębnymi przepisami regulującymi doręczenie danego rodzaju dokumentu. Zgodnie z art. 9 ust. 2 dyrektywy Rady 2010/24/UE z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń (Dz.U.UE.L.2010.84.1) właściwe organy Rzeczypospolitej Polskiej mogą powiadomić daną osobę na terytorium innego państwa członkowskiego o wszelkich dokumentach bezpośrednio listem poleconym lub drogą elektroniczną.

Przesłanką wystąpienia z wnioskiem o powiadomienie jest stwierdzenie, że nie można dokonać doręczenia zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi doręczenie danego rodzaju dokumentu albo że takie doręczenie spowodowałoby nieproporcjonalne trudności (art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych - Dz. U. z 2013 r. poz. 1289).