Kaczorowska-Kossowska Iwona, Wystawianie recept powtórzonych od 1 stycznia 2015 r.

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 stycznia 2016 r.
Autorzy:

Wystawianie recept powtórzonych od 1 stycznia 2015 r.

Wystawianie recept powtórzonych od 1 stycznia 2015 r.

Wystawianie recept powtórzonych od 1 stycznia 2015 r.

Uchwalona w dniu 22 lipca 2014 r. nowelizacja art. 42 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty wprowadziła od dnia 1 stycznia 2015 r. możliwość ponowienia przez lekarza recepty lub zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne bez uprzedniego bezpośredniego osobistego zbadania pacjenta (tzw. recepty czy zlecenia powtórzone). Jest to wyjątek od zawartego w art. 42 ust. 1 ustawy warunku, iż lekarz orzeka o stanie zdrowia określonej osoby po uprzednim, osobistym jej zbadaniu. Nie oznacza to jednak całkowitego odstąpienia do wymogu uprzedniego osobistego zbadania pacjenta. Warunek ten musi być spełniony, tyle że nie musi on mieć miejsca bezpośrednio przed ponownym wystawieniem recepty lub zlecenia. Jest to bowiem możliwość dotycząca jedynie wystawienia recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w istniejącej już dokumentacji medycznej.

Uwaga: niniejsza procedura nie przedstawia schematu udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach tzw. telemedycyny, czyli udzielania ich za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.

Wystawianie recept powtórzonych od 1 stycznia 2015 r. lekarz lekarz ustalenie tożsamości osoby zgłaszającej się po odbiór recept odmowa wydania recepty rodzaj upoważnienia ustalenie czy w dokumentacji medycznej znajduje się odpowiednie upoważnienie wydanie recepty czy wystawienie recepty lub zlecenia ma uzasadnienie w treści posiadanej przez lekarza dokumentacji medycznej? odmowa wystawienia recepty z pouczeniem o konieczności osobistego zgłoszenia się przez pacjenta wystawienie recepty wpis do dokumentacji medycznej upoważnienie ogólne (bezimienne) upoważnienie imienne przyjęcie informacji o potrzebie wystawienia recepty lub zlecenia czy pacjent kontynuuje leczenie? ustalenie treści dokumentacji medycznej odmowa wystawienia recepty pacjent pacjent zwrócenie się o wystawienie recepty pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy osoba trzecia jest upoważnienie nie ma upoważnienia tak nie tak nie

Krok: zwrócenie się o wystawienie recepty

Przepisy nie precyzują kto i w jakim trybie winien zwrócić się do lekarza o wystawienie recepty lub zlecenia, w szczególności, czy musi uczynić to sam pacjent, czy też może zrobić to inna osoba. Z uwagi na cel regulacji (wyeliminowanie konieczności osobistego kontaktu z pacjentem) należy jednak przyjąć szeroką interpretację tego zagadnienia. Możliwe jest tu dopuszczenie zgłoszenia potrzeby uzyskania recepty przez samego pacjenta (np. telefonicznie) lub przez osobę trzecią.

Krok: czy pacjent kontynuuje leczenie?

Tzw. pacjent pierwszorazowy nie powinien korzystać z możliwości uzyskania recepty zaocznej. Wynika to z faktu, iż art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty tj. z dnia 28 lutego 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 514)- dalej u.z.l.l.d. - jest wyjątkiem od wymogu zbadania pacjenta zawartego w art. 42 ust. 1 u.z.l.l.d., ograniczonym tylko do przypadków kontynuowania leczenia. Należy więc przyjąć, iż chodzi o kontynuowanie leczenia u tego samego lekarza.