Kaczorowska-Kossowska Iwona, Wystawianie rachunku przez podmiot leczniczy/lekarza/pielęgniarkę
Wystawianie rachunku przez podmiot leczniczy/lekarza/pielęgniarkę
Wystawianie rachunku przez podmiot leczniczy/lekarza/pielęgniarkę
Wystawianie rachunku przez podmiot leczniczy/lekarza/pielęgniarkę
Zgodnie z art. 24a ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2020 r. poz. 295) - dalej u.dz.l. - za świadczenia zdrowotne udzielone odpłatnie, w sytuacjach, w których ustawa oraz przepisy odrębne dopuszczają taką odpłatność, podmiot wykonujący działalność leczniczą wystawia rachunek, w którym, na wniosek pacjenta, wyszczególnia zrealizowane procedury diagnostyczne i terapeutyczne. Rachunek powinien być zgodny z aktualną wysokością opłat podaną do wiadomości zgodnie z art. 24 ust. 2 u.dz.l. Podmiot wykonujący działalność leczniczą nie może różnicować opłat za udzielane świadczenia zdrowotne w zależności od obywatelstwa lub państwa zamieszkania pacjenta.
Terminy, warunki i sposób wystawienia rachunku, w zakresie nieopisanym w ww. przepisach określa ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325).
Niniejsza procedura przedstawia tryb wystawienia rachunku, stanowiący próbę uwzględnienia zarówno wymagań ustawy o działalności leczniczej oraz ordynacji podatkowej. Należy jednak zaznaczyć, iż wzajemna relacja pomiędzy ustawą o działalności leczniczej a ordynacją podatkową nie była dotąd przedmiotem orzecznictwa ani wiążącej interpretacji podatkowej, przepisy te nie są zaś spójne. W szczególności pomiędzy ww. przepisami brak spójności co do:
– trybu wystawienia rachunku (na wniosek czy również bez wniosku, jeżeli zaś bez wniosku, jaka winna być treść rachunku, skoro poszczególne procedury winny być w nim uwzględnione jedynie na wniosek pacjenta),
– możliwości odmowy wystawienia rachunku po upływie 3 miesięcy od wykonania usługi.
Z uwagi na treść art. 24a u.dz.l. odnosi się ona zarówno do podmiotów leczniczych, jak i praktyk zawodowych (lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych oraz fizjoterapeutów), którzy dla potrzeb niniejszej procedury określani są mianem „podmiotu”. Pod pojęciem „pacjenta” w niniejszej procedurze rozmieć należy zaś zarówno pacjenta, jak i inną osobę uprawnioną do żądania rachunku (np. rodzica pacjenta małoletniego).
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zgłoszenie żądania wystawienia rachunku
Zgodnie z art. 87 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325). - dalej u.o.p. - podatnik, od którego zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.
Zgodnie natomiast z art. 87 § 4 u.o.p., podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Krok: odmowa wystawienia rachunku
Artykuł 87 § 4 u.o.p. zwalnia podatnika z obowiązku wystawienia rachunku po upływie 3 miesięcy od dnia wykonania usługi, nie oznacza to jednak zakazu wystawienia rachunku. Podmiot może więc podjąć decyzję o uwzględnieniu żądania pacjenta również po tym terminie.