Krywan Tomasz, Wysokość VAT w przypadku czynności wykonywanych przez szkoły
Wysokość VAT w przypadku czynności wykonywanych przez szkoły
Wysokość VAT w przypadku czynności wykonywanych przez szkoły
Wysokość VAT w przypadku czynności wykonywanych przez szkoły
Procedura pozwala ustalić wysokość VAT w przypadku większości czynności wykonywanych przez szkoły.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: szkoła wykonuje czynność
Część czynności wykonywanych przez szkoły podlega opodatkowaniu VAT (z zastrzeżeniem, że w przypadku szkół publicznych po centralizacji rozliczeń VAT podatnikami z tytułu dokonywania tych czynności są najczęściej macierzyste dla szkół jednostki samorządu terytorialnego). W przypadkach takich pojawia się pytanie o wysokość tego podatku.
Krok: czy ma zastosowanie art. 15 ust. 6 u.p.t.u.?
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm. – dalej u.p.t.u., nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie to obejmuje, m.in., świadczenie przez szkoły i przedszkola usług stołówkowych na rzecz uczniów (zob. przykładowo wyroki NSA z 9.06.2017 r.: I FSK 1271/15 oraz I FSK 1317/15) oraz nauczycieli i innych pracowników szkoły (zob. przykładowo wyrok NSA z 24.10.2019 r., I FSK 1248/17). Zob. również procedura Wysokość VAT przy świadczeniu usług stołówkowych przez publiczne szkoły i przedszkola.
Ze względu na brzmienie art. 15 ust. 6 u.p.t.u. nie podlegają opodatkowaniu VAT opłaty za wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych. Stanowisko takie, przykładowo, zajął WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 12 października 2017 r., I SA/Wr 648/17 oraz WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 27 lutego 2018 r., I SA/Rz 38/18. Jak czytamy w pierwszym z tych wyroków, „powiat, wypełniając obowiązki wynikające z powołanych przepisów, w tym również pobierając opłaty za wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji, działa jako organ władzy publicznej realizujący zadania ustawowe, a nie jako podatnik podatku od towarów i usług”.