Skibińska Małgorzata, Wysłuchanie pracownika przed ukaraniem karą porządkową

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 maja 2013 r.
Autorzy:

Wysłuchanie pracownika przed ukaraniem karą porządkową

Wysłuchanie pracownika przed ukaraniem karą porządkową

Wysłuchanie pracownika przed ukaraniem karą porządkową

Wysłuchanie pracownika przed ukaraniem karą porządkową pracownik pracownik wysłanie oświadczenia ustnie na piśmie decyzja o sposobie złożenia oświadczenia odebranie zawiadomienia o wysłuchaniu pracodawca pracodawca czynności zmierzające do wysłuchania pracownika wszczęcie procedury informacja o naruszeniu obowiązków pracowniczych zawiadomienie pracownika o wysłuchaniu zawieszenie terminu do wysłuchania pracownika decyzja o sposobie (formie) dokonania wysłuchania wysłuchanie pracownika złożenie protokołu z wysłuchania do akt osobowych

Krok: informacja o naruszeniu obowiązków pracowniczych

Kara porządkowa nie może być zastosowana po upływie dwóch tygodni od dnia powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie trzech miesięcy od dnia dopuszczenia się tego naruszenia. Oznacza to, że jeżeli pracodawca powziął wiadomość o podstawach nałożenia kary porządkowej, to ma dwa tygodnie na dokonanie tej czynności.

Krok: czynności zmierzające do wysłuchania pracownika

Przed zastosowaniem kary porządkowej niezbędnym wymogiem formalnym jest wysłuchanie pracownika. Brak wysłuchania jest uchybieniem formalno-prawnym przy nakładaniu kary porządkowej.

Celem tej instytucji jest zobiektywizowanie decyzji przełożonych oraz umożliwienie pracownikowi złożenia wyjaśnień w istotnej dla niego sprawie. Dlatego też wysłuchanie pracownika musi być uprzednie w stosunku do zastosowania kary (por. wyrok SN z dnia 4 marca 1999 r., I PKN 605/98, OSNAPiUS 2000, nr 8 poz. 307).