Fajgielski Paweł, Wykreślenie zbioru danych osobowych z rejestru
Wykreślenie zbioru danych osobowych z rejestru
Wykreślenie zbioru danych osobowych z rejestru
Wykreślenie zbioru danych osobowych z rejestru
Zbiory danych osobowych, które zostały zarejestrowane przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, podlegają wykreśleniu z rejestru w przypadku, gdy administrator danych zaprzestał przetwarzania danych w zarejestrowanym zbiorze oraz gdy rejestracja została dokonana z naruszeniem prawa.
Wykreślenie - podobnie jak wpis do rejestru - dokonywane jest w formie decyzji administracyjnej.
Wniosek o wykreślenie należy sporządzić zwykłym pismem, nie ma możliwości wykorzystania w tym celu formularza zgłoszenia rejestracyjnego, gdyż wzór zgłoszenia (zarówno w postaci tradycyjnej, która stanowi załącznik do rozporządzenia, jak też w postaci elektronicznej dostępny na stronie internetowej GIODO) nie dają możliwości zgłoszenia faktu zaprzestania przetwarzania danych w zbiorze.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wniosek o wykreślenie zbioru z rejestru
Jeżeli administrator danych zaprzestał przetwarzania danych osobowych w zbiorze, który wcześniej został zarejestrowany przez GIODO, należy złożyć do organu wniosek o wykreślenie zbioru z rejestru.
W piśmiennictwie przedmiotu wskazuje się, iż przez zaprzestanie przetwarzania danych w zbiorze należy rozumieć usunięcie danych ze zbioru lub zniszczenie zbioru wraz z zawartością; chodzi tu o faktyczne i trwałe zakończenie dokonywania jakichkolwiek czynności na danych osobowych; nie można uznać, iż administrator, który jedynie przechowuje dane osobowe, zaprzestał ich przetwarzania, jako że przechowywanie stanowi jedną z form przetwarzania danych (J. Barta, P. Fajgielski, R. Markiewicz, Ochrona danych osobowych. Komentarz, Warszawa 2011, s. 670).
Wniosek o wykreślenie zbioru z rejestru administrator danych powinien złożyć na piśmie.
Wraz z wnioskiem należy złożyć dowód wniesienia opłaty skarbowej wysokości 10 zł za dokonanie przez GIODO czynności urzędowej w postaci wydania decyzji o wykreśleniu zbioru danych z rejestru.
Krok: sprawdzenie wymogów formalnych wniosku
Wniosek o wykreślenie zbioru z rejestru jest podaniem i powinien spełniać wymogi określone w art. 63 k.p.a. Organ dokonuje sprawdzenia wymogów w oparciu o przepisy kodeksowe.