Milczarek Kamila, Wydawanie świadectw pracy w 2017 r. - przepisy przejściowe

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 7 września 2019 r.
Autorzy:

Wydawanie świadectw pracy w 2017 r. - przepisy przejściowe

Wydawanie świadectw pracy w 2017 r. - przepisy przejściowe

Wydawanie świadectw pracy w 2017 r. - przepisy przejściowe

Z dniem 1 stycznia 2017 r. zmieniły się zasady wydawania świadectwa pracy. Z punktu widzenia nowych zasad wydawania świadectw pracy istotne były przepisy przejściowe, które wprowadzały odrębne obowiązki w zakresie wydawania świadectw w przypadku umów o pracę zawartych na okres próbny i czas określony, które zakończyły się przed dniem 1 stycznia 2017 r., i które trwały w tym dniu.

Niedopełnienie przez pracodawcę obowiązków dotyczących wydawania świadectw pracy wiąże się z następującymi ryzykami:

Uwaga! Ryzyko: Przepisy prawa pracy przewidują sankcje za brak realizacji obowiązku wydania pracownikowi. Kto nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy, popełnia wykroczenie przeciwko prawom pracownika zagrożone karą grzywny od 1000 zł do 30.000 zł - art. 282 § 1 pkt 3 k.p.

Niewydanie pracownikowi w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy może spowodować po jego stronie szkodę. W takim przypadku pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę w formie odszkodowania. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Pracownik może ponadto, na podstawie art. 471 k.c. w zw. z art. 300 k.p., dochodzić od pracodawcy naprawienia szkody wyrządzonej niewydaniem w terminie lub wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 § 1 i 2 k.p.) innej niż utrata zarobków w związku z pozostawaniem bez pracy (por. wyrok SN z dnia 13 października 2004 r., II PK 36/04). Szkoda spowodowana wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy może polegać także np. na odmowie przyznania mu świadczeń z zabezpieczenia społecznego. Może również dojść do sytuacji, w której niewłaściwie wydane świadectwo pracy spowoduje wypłacenie pracownikowi nienależnego świadczenia z ubezpieczenia społecznego i wówczas zobowiązanym do naprawienia szkody będzie pracodawca, który wydał niewłaściwej treści świadectwo pracy, a nie pracownik, który otrzymał nienależne świadczenie ubezpieczeniowe (por. wyrok SA w Białymstoku z dnia 21 września 2000 r., III Aua 499/00) - art. 99 k.p., art. 471 k.c., wyrok SN z dnia 13 października 2004 r., II PK 36/04, wyrok SA w Białymstoku z dnia 21 września 2000 r., III Aua 499/00.

Krok: wydanie świadectwa pracy

Jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz. U. poz. 2255), tj. w dniu 1 stycznia 2017 r. nie upłynął termin na wydanie świadectwa pracy zgodnie z art. 97 § 11 k.p. w brzmieniu z przed nowelizacji kodeksu pracy, pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy za okresy pracy, które były zakończone przed dniem 1 stycznia 2017 r., za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy, w terminie 6 miesięcy od dnia 1 stycznia 2017 r. Termin ten upłynie z dniem 30 czerwca 2017 r.

Dodajmy, że zgodnie z art. 97 § 11 k.p. w brzmieniu z przed dnia 1 stycznia 2017 r. pracodawca zatrudniający pracownika na okres próbny i na czas określony, a więc na umowy terminowe miał obowiązek wydać świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie wyżej wskazanych umów w okresie 24 miesięcy, licząc od zawarcia pierwszej z takich umów.

Uwaga!

Przed upływem terminu 6 miesięcy, pracownik może żądać wydania świadectwa pracy za zakończone przed dniem 1 stycznia 2017 r. okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy.

W przypadku złożenia takiego żądania pracodawca jest obowiązany wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika w tej sprawie.

Krok: ponowne zatrudnienie przed upływem 7 dni

W przypadku umów o pracę zawartych na okres próbny lub na czas określony, które trwają w dniu 1 stycznia 2017 r. stosuje się przepisy art. 97 § 1–13 k.p. w znowelizowanym brzmieniu.

Tym samym w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca będzie obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy.

Wydawanie świadectw pracy w 2017 r. - przepisy przejściowe pracodawca pracodawca ponowne zatrudnienie wniosek o wydanie świadectwa pracy wydanie świadectwa pracy zakończenie umowy terminowej czy nastąpiło przed 1 stycznia 2017 r.? wydanie świadectwa pracy ponowne zatrudnienie przed upływem 7 dni wydanie świadectwa pracy Tak Nie Nie Tak