Klimkiewicz-Deplano Katarzyna, Wydatki na reprezentację i reklamę a koszty uzyskania przychodów w CIT
Wydatki na reprezentację i reklamę a koszty uzyskania przychodów w CIT
Wydatki na reprezentację i reklamę a koszty uzyskania przychodów w CIT
Wydatki na reprezentację i reklamę a koszty uzyskania przychodów w CIT
W procedurze omówiono kwestię wydatków na reprezentację i reklamę a możliwość zaliczenia ich w koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: poniesienie wydatku
Wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p.
Istotne jest, aby ocena zachowania podatnika, kwalifikującego określony koszt jako koszt podatkowy, dokonywana była również z perspektywy związku tego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wiedzy o związkach przyczynowych, tj. w tym zakresie, że dany wydatek (koszt) może obiektywnie przyczynić się do realizacji pożądanego celu - osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła - co jednak oczywiście nie oznacza, że cel ten zostanie osiągnięty (zob. wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2013 r., II FSK 702/11).
Krok: określenie celu poniesienia wydatku
Wydatki na reklamę i promocję mają na celu zwiększenie przychodu firmy, dlatego, co do zasady, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Z drugiej strony istnieje ograniczenie, które nie pozwala na odliczenie kosztu, jeśli należy on do tzw. kosztów reprezentacji. Często jednak podatnicy borykają się z problemem ustalenia, jaki koszt podatkowy czy niepodatkowy stanowi dany wydatek, ponieważ granica między reklamą a reprezentacją jest dość płynna.